Kliimaministeerium soovib Eestisse luua kliimasõbralike meretehnoloogiate ja laevade ümberehituse keskuse, et astuda samm veelgi väiksema heitega tehnoloogiate ja kütuste kasutamise poole. Laevaehituskeskuse kontseptsiooni hakkab looma riigihanke võitnud juhtiv merenduskonsultatsioonifirma Workboats Consulting.
Hankevõitja ülesanne on välja selgitada, millised on Eesti sadamate investeeringute vajadused Euroopa kliimapaketi nõuete täitmiseks, milline on Eestis võimekus nii uute kui vanemate laevade ümberehituskeskusena ja milline peaks olema kontseptsioon, kuidas riik ja erasektor koostööd ja investeeringuid suunavad. Uuring valmib juunis.
Kliimaministeeriumi merendusosakonna juhataja Jaak Viilipuse sõnul kasvatab rohetehnoloogiatele üleminek lähiaastatel nõudlust laevade ümberehituse sektoris. „Nõudlus laevade moderniseerimise järele kasvab kiiresti – laevade ümberehituse ja rohetehnoloogiatele viimise turu suurust on lähikümnenditel hinnatud koguni 3,4 triljonile eurole,“ märkis Viilipus. „Kavandatud uuring peab aitama meil teha õigeid otsuseid, kuidas sellist retrofit hubi Eestisse luua,“ lisas ta.
“Meie meeskonnal on hea meel kujundada Eesti laevaehituse kliimasõbralikku tulevikku,“ kommenteeris Workboats Consultingu tegevjuht Edgar Peganov. Paljudele mainekatele klientidele üle kogu maailma konsultatsiooniteenuseid pakkuva Workboats Consultingi ülesanne on ka välja selgitada võimalikud uute laevaremondi- ja ehitusrajatiste asukohad, samuti uurida Eesti laevatehaste ja sadamate potentsiaali rohetehnoloogiate kasutuselevõtul ja laevade moderniseerimisel.
Nii Euroopa Liit kui ka Rahvusvaheline Mereorganisatsioon (IMO) on võtnud suuna laevandussektori kasvuhoonegaaside vähendamisele. Uuenduslike tehnoloogiate abil on võimalik optimeerida laevade tööd, parandada energiatõhusust ning vähendada heitkoguseid.