ABB mootorite ja generaatorite tehas Jüris valmistab ette ülisuurte sünkroonstaatorite tootmise alustamist Eestis. Vajalikud seadmed tuuakse Eestisse ABB Soome tehastest. Tootmise Eestisse koondumine võimaldab ABB-l oluliselt suurendada toodetavate mootorite ja generaatorite suurust ja võimsust.
„Kui varem tootsime enamasti mootoreid kuni 5MW võimsusega, siis tulevikus hakkame tootma kuni 60MW võimsusega mootoreid. See on märkimisväärne hüpe – võib võrdluseks tuua, et näiteks Tallink Grupi shuttle laevade Megastar ja MyStar peamiste käiturite elektrimootorid on võimsusega 20 MW. Lisaks muutuvad oluliselt ka meie toodete füüsilised mõõtmed ja kaalud,“ selgitas ABB Eesti mootorite ja generaatorite äriüksuse juht Argo Aavik.
Tootmise konsolideerimine Eestisse toimub mitmel põhjusel. „Optimeerime protsesse ja likvideerime topelt tegevusi, et parandada varude juhtimist ning seadmete ja tööjõu kasutust,“ ütles Aavik. „Eestis on olemasvarasem kogemus ja võimekus töötada nii induktsioon- kui ka sünkroonmasinatega. Sünkroonstaatorite osakaal kasvab oluliselt just tänu nende suurtele mõõtmetele ja tootmistehnoloogiatele.“
Eestis kompetentsikeskus
ABB Eesti tehas, mis keskendub aktiivkomponentide – rootorite ja staatorite tootmisele – saab olema ABB jaoks märkimisväärne kompetentsikeskus. Uued tooted nõuavad tootmises ka märkimisväärset tehnoloogilist uuendust. „Tänane keskmine kraana tõstevõime on 15 tonni, kuid juba lähitulevikus jõuame kohati kuni 70 tonni tõstevõimega kraanadeni.“
Ehitustööd tehase laiendamiseks on juba poole peal ning uued tootmisliinid loodetakse täielikult käivitada 2025. aasta märtsiks. „Praeguseks oleme valmistanud esimese prototüübi – AMZ2000 staatori südamiku, mis on oluliselt suurem kui varasemad suurimad AMZ1600 mudelid. Lisaks on mõned kraanad juba ümber ehitatud ning tootmisseadmed liigutatakse järk-järgult Soomest Eestisse. Oleme käivitanud spetsiaalsed õppeprogrammid ning töötajad on valmis uuteks põnevateks väljakutseteks. Meist saab Euroopa suurim mootorite ja generaatorite aktiivkomponentide tootja,“ rääkis Aavik.
Projekt toob kaasa ka uusi väljakutseid. Suured komponendid nõuavad spetsiaalset logistikat, mis hõlmab transporti nii maa kui mereteed pidi Eesti ja Soome vahel. Ohutusele pööratakse erilist tähelepanu, kuna suurenenud tootmismahtude ja tööde keskkond nõuab kõrgtasemelist ohutuse juhtimist.
ABB eesmärk on kasvatada konkurentsivõimet ja kasutada ära globaalsete muudatuste eeliseid. „Meil on võimalus kohandada tootmist vastavalt turu muutustele ning kasutada maksimaalselt ära olemasolevat tootmisinfrastruktuuri ja inseneriteadmisi,“ lisas Aavik ning tunnustas projektimeeskonda, kes muudatustesse igapäevaselt panustanud on.