Balti riikide suurima kasutatud autode müüja Longo Groupi Eesti tegevjuht Rainer Uukkivi prognoosib, et koroonaviiruse pandeemia ja pooljuhtkiipide kriisi tagajärjed jõuavad tänavu kasutatud autode turule, kus 3-5 aasta vanuste sõidukite pakkumine on Euroopas piiratud ja hinnad võivad tõusta.
“Koroonaviiruse pandeemia, pooljuhtide defitsiit ja Ukraina sõda kukutasid uute sõiduautode müügi Euroopas aastatel 2020-2022 viimase kolmekümne aasta madalaimale tasemele,” selgitas Uukkivi. “Need mõjud jõuavad nüüd järk-järgult kasutatud autode turule.”
Juba 2020. aastal tõmbas üleilmne koroonakriis autotootmisele sisuliselt piduri peale. Mitmed Euroopa autotehased olid rangetest piirangutest tingituna ajutiselt suletud. 2020. aastal müüdi Euroopa Liidus kokku kõigest 9,9 miljonit uut sõiduautot, mis tähendas 23,7-protsendilist langust võrreldes 2019. aastaga. Eestis oli langus veelgi sügavam – uute autode müük kahanes pea kolmandiku võrra.
2021. aastal jätkus langus – müüginumbrid kahanesid Euroopas veel 2,4% võrra 9,7 miljoni sõidukini ning aasta hiljem kukkus müük juba 9,3 miljoni peale. Uukkivi sõnul mõjutas ülemaailmne pooljuhtide puudus neil aastatel tõsiselt kogu autotööstust. “Uute autode tellimisjärjekorrad ulatusid isegi aasta pikkuseks,” meenutas ta toonast defitsiiti. Tootmise hilinemised, mudelite turuletoomise edasilükkamised ja isegi ajutised tehase sulgemised olid laialt levinud, kuna tootjad võitlesid kriitiliste elektroonikakomponentide puudusega. Elektroonikakomponentide defitsiidi, tootmise vähendamise ning tööjõupuuduse tõttu tootsid 2021. aastal kogu maailma autotehased 9 miljonit autot vähem.
Paljud autotootjad pidid tootmist piirama või ajutiselt peatama. Tootjad keskendusid kõrgema marginaaliga mudelitele. Kiibipuuduse mõju oli tootjati erinev – mõned suutsid oma tarneahelaid paremini ümber korraldada, teised pidid tootmist rohkem piirama. Näiteks Volkswagen Grupp teatas 2021. aastal ligikaudu 600 000 auto väiksemast tootmismahust Euroopas.
Uukkivi sõnul on kõige selle tulemusel nüüd Euroopas järelturul märgatav puudus 2020-2022. aastal toodetud sõidukitest: “Eelkõige just odavamas väike- ja keskklassi autode segmendis on valik tavapärasest väiksem. Seega 3-5 aasta vanuste autode hinnad võivad tõusta. Samamoodi võivad ebaausad müüjad püüda saada suuremat kasumit, võltsides sõidukite läbisõitu, varjates kahjustusi või defekte, tõstes seeläbi kunstlikult vähekasutatud autode hinda järelturul veelgi.
Taustakontroll on oluline
Kõige tõhusam viis võimalike pettuste tuvastamiseks on teha autole taustakontroll. “Näiteks Longo impordib kõik sõidukid Hollandist ja Belgiast, kus ettevõte saab kliendi jaoks riiklikust autoregistrist RDW-aruande, mis sisaldab teavet selle omaniku ja läbisõidumõõdiku näidu kohta. Seal on kirjas omanike vahetused, tehnoülevaatuste ajalugu ning ka see teave, et seda autot pole varem pettuste korraldamiseks mõnda teise riiki registreeritud,” kirjeldas Uukkivi.
Teise sammuna tasuks Uukkivi sõnul kontrollida autohooldusajalugu. “Selle kontrollimine annab ühtpidi ülevaate sellest, kas autot on regulaarselt ja nõuetekohaselt hooldatud, ja teisalt saab sealt näha, milline on olnud sõiduki jooksev läbisõit teenindust külastades.”
2018. aastal asutatud ja kolmes Balti riigis tegutseva Longo Groupi müügikeskkonda külastab veebis järjepidevalt üle 100 000 unikaalse külastaja nädalas. Lisaks on neil kolmes Balti riigis ka müügiplatsid. Ettevõte omab müügiesindusi Tallinnas, Narvas, Vilniuses, Klaipedas, Riias ja ka Poolas Bialystokis. Eestis müüakse aastas ligi 1000 kasutatud autot, olles sellega siinsel turul suurim kasutatud autode müüja.