Proekspert on tegutsenud tänaseks pea veerand sajandit. Mais noppis ettevõte Eesti-Saksa majandusauhinna. Proeksperdi äriarendaja Tähve Lõpp räägib, kuidas on ajad muutunud ja ettevõte kasvanud.
„Päris palju on muutunud alates 1993. aastast, mil Proekspert asutati,” tõdeb ettevõtte äriarendaja Tähve Lõpp. „Näiteks oli siis kogu maailmas kokku kõigest 130 kodulehte. Praegu tundub see number ühtaegu absurdne ja ka täiesti ebaoluline – räägime juba asjade internetist, tarkadest tehastest ning sellest, kuidas robotid võtavad üle inimeste rutiinsemad tööd.“ Kasvanud on ka ettevõte ise – kui veerand sajandit tagasi moodustas Proeksperdi väike tarkvaraarendajate meeskond, siis nüüdseks on kasvatud Eesti mõistes keskmise suurusega ettevõtteks.
Proekspert on tööstusvaldkonnaga olnud seotud varajastest 90ndatest, mil valmis farmaatsiatööstuses ja rakubioloogia uuringulaborites kasutatav bioreaktorite juhtimistarkvara BioXpert, mis aitab praegugi kasvatada inimestele kasulikke baktereid. „2003. aastal algas koostöö Taani kontserniga Danfoss, mille tulemusena hakkas meie tööstusautomaatika tarkvara hoolitsema selle eest, et tootmisliinid, ehituskraanad ja liftid kõikjal maailmas töötaksid laitmatult ning ohutult,” kirjeldab Lõpp Proeksperdi kasvamist ettevõtteks, mille fookuses on tulevikutehnoloogiad, targad seadmed ning robotid.
Tootmine digitaalseks
Tööstus 4.0, mis on viimastel aastatel kuumaks teemaks tõusnud, on Proeksperdi igapäevatöö osa juba pikka aega. Ettevõte on tegelenud nii tööstusautomaatika kui IT-arendustega. Ja ka siin kehtib põhimõte, et hea tulemuse saamiseks tuleb koos mõelda ja tegutseda.
„Tootmise digitaliseerimine on IT ja tööstuse kokkupuutepunkt. Tänu sellele oskame nende kahe maailma parimad osad kokku viia. Lisaks sellele töötame lahendusega elektroonikatööstuse tootmispõranda protsesside optimeerimiseks – simFactory.io. Anname keskkonna, milles on valdkonnale iseloomulikud optimeerimismudelid ja kus saab hakata lahendama konkreetse ettevõtte jaoks spetsiifilisi optimeerimisülesandeid. Need lahendused sünnivadki koostöös kliendiga,“ avab Lõpp Proeksperdi tegevusampluaad.
Eelmise aasta ekspordikäive oli üle 60%
Täna vaatab firma ka Eestist väljapoole. Eelmise aasta ekspordikäive oli üle 60%. „Meie suurimaks kliendiks Taanis on Danfoss, Soomes Telia Finland. Uue suunana tegutseme Saksa turul, kus Tööstus 4.0 mõtteviis leiab üha enam toetajaid ja kus ettevõtted selle valdkonna lahendusi aktiivselt otsivad,“ räägib Lõpp ning möönab, et välisturgude leidmise keerukusega on ilmselt iga kasvav Eesti ettevõte kokku puutunud, ning lihtne see kindlasti ei ole. „Oma kogemusele tuginedes soovitame väga selget väärtuspakkumist.“
Kui uurin, mis on edu võti – õigete inimesteni jõudmine, kontaktide loomine, julgus otsustada, midagi hoopis muud – on Lõpp kindel, et kiirelt muutuv keskkond vajab ka avatud ja suhtlust hindavat meeskonda.
„Sellele arusaamale tuginedes on loogiline, et kliendid on toote arenduse algusfaasist peale kaasatud. simFactory kogemusele tuginedes võin öelda, et koostöö eri tüüpi tehastega tootearenduse algfaasis oli hindamatu väärtusega. Kindlasti on oluline ka meeskonna pidev avatus uuendustele.“
Inseneride ettevõte
Kui tagasi tulla selle visiooniga inseneride ja tarkvaraarendajate väikese meeskonna juurde, kust Proekspert veerand sajandit tagasi alguse sai, siis võib öelda, et üks oluline asi on meil püsinud algusest peale ka muutumatuna: tegemist on läbini inseneride ja arendajate ettevõttega, mitte turundusmaski kandva müügimuskliga.
Targa tehase lahendus tõi majandusauhinna
Targa tehase lahendus aitas saada Eesti-Saksa majandusauhinna: simFactory kujutab endast pilvepõhist analüütikalahendust elektroonikatööstusele.
simFactory olemuseks on andmete kogumine tootmispõranda (shop-floor) seadmetest ja ärisüsteemidest, andmete töötlemine/ühtlustamine ja analüütika paremate juhtimisotsuste tegemiseks. Eesmärgiks on andmeanalüüsi kaudu tootmiseks kasutatavate ressursside võimalikult efektiivne kasutamine, toodete kvaliteedi
parandamine, tootmiskulude vähendamine. Ambitsioon on luua lahendus, mis pakub uudsel viisil tootmisprotsessi analüütika visualiseerimist erinevatele rollidele:
- Tootmisjuhil võimaldab sim-Factory olla reaalajas kursis tootmisliinidel toimuvaga. Infovoog tootmist mõjutavate tegurite kohta aitab ennetada tootmistõrkeid ja juhtida efektiivsemalt tehnilist hooldust. Lisaks sellele saab platvormil tulevikus läbi mängida tootmismuudatusi, et nende edukust prognoosida või potentsiaalseid pudelikaelu ümber planeerida. simFactory võimaldab teha kiireid ja sisulisi tootmist optimeerivaid otsuseid, vähendada nii kulusid andmete eel-analüüsile kui raportite genereerimise töömahtu ja lihtsustada kommunikatsiooni tootmispõrandaga.
- Tegevjuht (ka müügijuht) saab reaalajas ülevaate tehases toimuvast. Olles pidevalt kursis tööde seisuga, on võimalik paremini hoida ja arendada kliendisuhteid, muuta müügitegevust tõhusamaks. Lisaks saab juht senisest kvaliteetsema info alusel valida tööjõudu.
- IT-juhil on simFactory abil näiteks võimalus vähendada andmeturbeprobleeme ning tehnilisi tõrkeid tootmismasinate ja tarkvara uuendamisel.
Ideest prototüübini: kuidas sündis targa tehase mudel elektroonikatööstusele
Kuna Proekspert on tööstusautomaatika teemaga tegelenud juba aastaid, küpsesid ka simFactoryle aluse pannud ideed majasiseselt üsna pikka aega.
„Tootearendusele on hetkeseisuga kulunud ca 1,5 aastat. simFactory esimene versioon oli valmis juba selle aasta jaanuaris, tänaseks on see juba palju täienenud,“ selgitab Lõpp.
Et tulemus saaks hea, kaasati partnereid juba tootearenduse varajases faasis. „Meil õnnestus teha koostööd nii EMS-, OBM- kui OEM-tüüpi tehastega, mis andis võimaluse paremini mõista erinevate tehaste hetkeolukorda ja arenguvajadusi.“
Kuid miks just elektroonikatööstus? „Kogesime ka omal nahal tuntud tõde, et universaalset lahendust teha püüdes vajub fookus liiga laiali ja sünnib toode, mis nagu sobiks kõigile, kuid tegelikult ei sobi kellelegi. Otsustasime keskenduda ühele valdkonnale, sest nii loome oluliselt kasulikuma lahenduse,“ põhjendab Tähve Lõpp liisu langemist ühe valdkonna kasuks.„Elektroonikatööstuses oli meil olemas varasem, peaaegu 15-aastane, koostöökogemus Danfossiga. Samuti rääkis selle valdkonna kasuks kõrge automatiseeritus ja avatus uutele lahendustele ning keskmisest kõrgem andmete kogumise ja analüüsi tase, mis on soodne pinnas uue põlvkonna lahenduse kasutuselevõtule.“
Kui mõelda edasiarendustele, siis nendib Lõpp, et simFactory on siiski paindlik platvorm, mida saab suhteliselt väheste ümberseadistustega kasutusele võtta mitmes teises valdkonnas, näiteks masinatööstuses ja metallitööstuses. Toiduainetööstusesse lahendus näiteks aga ei sobiks, kuna tootmisprotsessid ja vajadused on liiga erinevad.
Tootmine ja IT kohtuvad
Kui uurin, mis olid suurimad ponnistused lahenduse loomisel, siis Lõpu sõnul on pea kõikidele tehnilistele probleemidele võimalik hea tahte korral lahendus leida. „Tõeliseks väljakutseks ongi selle tahte enda leidmine – ja inimeste mõtteviisi muutmine,“ möönab ta ning lisab, et suured tööstusettevõtted on küllaltki inertsed. „On juhtumeid, kus IT-ettevõtted usuvad lahenduse kasusse nii kindlalt, et on valmis arendama suuri lahendusi ainult protsendi eest kasumist või kulude kokkuhoiust, aga isegi sellised pakkumised lükatakse tagasi. Tootmise muutmine on ajalooliselt suhteliselt aeglane protsess, kuid meie kogemuse järgi on IT ja tootmine arenenud vahepeal paralleelselt, nüüd toimub aga kohtumine – ja see on huvitav aeg.“
Majanduslik kasu
Mõistagi on iga elektroonikatehas erinev ning koostöö esimeses faasis tehakse konkreetse juhtumi ja selle andmevoogude analüüs. „Kui selgub, et tulemuseks on mudel, mida tehas saab protsesside optimeerimiseks kasutada, teeme selle tulemused kliendile simFactory kaudu kättesaadavaks,“ kirjeldab Lõpp toimivat töökorraldust ning lisab, et mudel ise on siiski Proeksperdi ärisaladus. „Rahaline kasu kliendile selgub kõigi tegurite parenduse tulemusena, sõltuvad konkreetsest tehasest ja tema probleemkohtadest. Näiteks digitaliseerisime koos Oshinoga seni paberitel hallatud tööprotsessi osa, mille tulemusel kasvas märkimisväärselt nii tööaja kasutuse efektiivsus kui töötajate kaasatus. Mõnes muus tehases avaldub kasutegur teisiti.“
PROEKSPERT
- 24 aastat tegutsenud Eesti kapitalil põhinev disaini- ja tarkvaraettevõte, mille fookuses on targad seadmed, robotid ja masinad.
- Ettevõttes töötab üle 150 inimese, 2016. aasta käive oli ca 9,8 miljonit eurot.
- Võitnud mitmeid auhindu, muuhulgas ka Eesti-Saksa majandusauhind „Digitaalajastu võidukäik, Industrie 4.0”, European Excellence Awards HR 2017 innovatsioonikategoorias „Work 4.0 – work of the future” ja Aasta Disainirakendaja 2016.
- Globlaalsel turul: 1000+ projekti ja 200+ klienti. Eestis: 4 kontorit, ettevõte põhineb Eesti kapitalil (100% omanikest on võtmetöötajad).
- Loe täpsemalt https://proekspert.com/