Alanud aastal käivitatakse Eestis seadmed vähemalt ühes suures tootmises. Just seadmetel ongi seal peamine rõhk, kuna ettevõtte soovib automatiseerimisega tõusta efektiivsuses uuele tasemele.
Tõsteseadmete komponente valmistav AS Konesko on justkui vastuvoolu ujuja. Kui tööjõupuuduse käes vaevlevas Eestis mõeldakse laienemisplaanidele arglikult, siis Konesko paneb tänavu sügisest tööle täiesti uue tehase. Kui enamasti liigutakse laienemisplaanidega võimalikult lähedale Tallinnale, kus inimesi kõige rohkem ja lootust tööjõudu leida suurem, siis Konesko ehitab uue tehase keset Eestit, Türi-Allikule. Kolmandaks on Konesko juht Mart Hirtentreu öelnud ka ise, et hetk uue tehase rajamiseks ei ole praegu soodne, sest Eesti majandusel läheb hästi ja ehitushinnad on laes.
Ometigi ei olnud juba praegu kolme tootmist omaval Koneskol uue tehase ehitamisest pääsu. Seda sundis tegema tootmismahu suurenemine ning teise põhjusena ka vajadus kaasajastada tehnoloogiat. „Teame, mismoodi konkurendid toodavad, ja meie plaanime seda paremini teha,“ ütleb Hirtentreu. Tema väitel saab Konesko Türi-Alliku tehas olema nende valdkonna Euroopa uuemaid, Saksa tehnoloogiaga. Tehasesse tuleb väikeste elektrimootorite tootmine, mis saab Hirtentreu kinnitusel kaasaegse lähenemise ja on erinev Konesko senisest tegevusest.
Kui ettevõtte Koerus asuvas tehases on enamik tööpinke manuaalsed või poolautomaatsed, siis uues tehases võetakse kasutusele täisautomaatsed pingid. Näiteks tulevad sinna täisautomaatsed elektrimootorite mähkimismasinad. Lisaks mootorite mähkimisele automatiseeritakse ka võllide töötlemine. „Toodangu maht siin valikuvõimalusi ei jätnud, tuleb automatiseerida,“ nendib Hirtentreu. Ta on varasemalt ajalehele Järva Teataja tunnistanud, et Konesko müüginimistusse kuulub üle 10 000 erineva toote varuosa. Ettevõtte eesmärk on vähendada praegust liiga laia sortimenti ning Türi-Alliku uue tehase suunitlus ongi pigem universaalne masstoodang. Kokkuvõttes on uues tehases tootmine poole tõhusam kui Konesko Koerus asuvas poolautomatiseeritud tehases.
Tehase laos toimetavad robotid
Uue tehase juures on tähelepanuväärne ka ligikaudu 800 alusekohaga robotladu. Selles laos toimub kauba liigutamine ja väljastamine automaatselt. Tehasesse saabuvad komponendid sorteerib alustele küll töötaja, kuid riiulile viib need juba robot. Samuti jääb roboti korraldada, kui toodangu valmistamiseks vajatakse mingit komponenti – robot otsib pakendatud detaili välja ja sõidutab selle mööda rullteid töölise juurde. Kui tavalises laos oleks korraga tööle vaja kümmet inimest, siis sellises laos piisab vaid kolmest inimesest. Säästetakse mitme tõstukijuhi ja laohoidja töökohad. Ära jääb virnastajatega sõitmine, laomajanduse bürokraatia ja hoitakse kokku laopinda. Hirtentreu on hinnanud, et sellise laoinvesteeringu tagasiteenimine võtab praeguste palgatasemete juures aega 7–8 aastat.
Koguinvesteering uue tehase rajamisse on 10 miljonit eurot. Sellest vaid 3,5 miljonit läheb hoone ehitusse, ülejäänu kulub täisautomaatsete seadmete soetamiseks. Arvestuste kohaselt tasub majasse investeeritud summa end tagasi 20 aastaga, automaatsete seadmete tasuvusaeg on aga 10 aastat.
Tööjõudu leiab ka Kesk-Eestis
Kuigi Konesko uus tehas Türi-Allikul tuleb kõrge automatiseerituse tasemega, siis päris ilma inimesteta see tööle ei hakka. Uue tehase avamisega võtab Konesko Kesk-Eestis tööle 50–60 uut töötajat. Ettevõtte personalijuhi Katrin Perlini jaoks ei ole see kaugeltki esimene kogemus otsida Eestimaa südames avatavale tehasele töötajaid.
Sarnases olukorras oli ta ka 15 aastat tagasi. Konesko suurim klient KCI Konecranes oli otsustanud tuua ühe oma tootmisüksuse Soomest Eestisse ning omandanud Koneskos ka osaluse. Kunagi Tallinnas tegevust alustanud Konesko otsustas suureneva tootmismahuga toime tulemiseks ehitada uued tootmishooned Koeru ja Põltsamaale. Perlinil tuli toona aasta jooksul leida üle 100 uue töötaja. Siis leiti inimesi Paidest, Türilt, Jõgevalt kui ka isegi Tamsalust. Omavalitsusjuhid lubasid, et elamispinnaprobleemid lahenevad, kuna kinnisvarafirmad ostsid üles ja asusid renoveerima tühjalt seisnud kortermajasid. Samuti lubati toimima panna vajalikud bussimarsruudid.
Perlin ütleb, et 15 aastat hiljem ei ole elamispindade osas suurt midagi paremaks muutunud. „Jätkuvalt oleks uute töötajate leidmisel suureks leevenduseks üürikorterite olemasolu,“ nendib ta. Bussitranspordi osas muutis aga olukorda eelmisel aastal tekkinud tasuta bussitransport. Konesko oli juba mõned aastad ise korraldanud töötajate bussitransporti Paidest Koeru tehasesse. Nüüd aga sellest loobuti, kuna Perlini kinnitusel on tasuta bussiliinid ühildatavad tehase tööaegadega.
Kuid ka Türi-Alliku tehast ei teinud Konesko päris tühja koha peale ja eelnevalt piirkonna võimalustega kursis olemata. Juba kolm aastat tagasi avas Konesko Türi-Allikul tehase, mis valmistab suurtele sadamakraanadele juhtimiskilpe. Samuti asub seal ettevõtte logistikakeskus. Perlin ütlebki, et kolmeaastane töötajate otsimise kogemus Türi-Allikule on näidanud, et asudes Paide ja Türi linnade vahetus läheduses on sinna kergem leida uusi töötajaid kui Koeru või Põltsamaale. „Samuti ei ole hetkel Türi piirkonnas veel väga palju suuri ettevõtteid ja eks sellest lähtuvalt juhtkond ka uue ehitatava tehase asukoha valis,“ usub Perlin.
Hirtentreu möönab, et juhtkond on Järvamaa olukorrast teadlik. Tema ütlusel ollakse enesekindlad ja loodetakse, et Konesko tööandjana ning uus tehas on atraktiivsed. „Konesko on ekspordile orienteeritud ja meie toimetulek ei sõltu toetustest, poliitikast ja ilmast,“ põhjendab ta ning lisab kindlalt: „Paide ja Türi on piisavad, et leida vajalik personal.“
Türi vallavanem Pipi-Liis Siemann muidugi rõõmustab Konesko taolise ettevõtte laienemise üle Türi vallas, kuid möönab, et olukord kohalikul tööjõuturul on nii ja naa. „Vaba tööjõudu nagu kohati oleks, aga puudust tunnevad ettevõtjad oskustöölistest ja keskastmejuhtidest. Konesko tulek piirkonda on kahtlemata suurendanud konkurentsi heade töötajate hulgas kogu regioonis,“ ütleb Siemann. Samas tunnustab ta Konesko tööd vajaliku kaadri leidmisel. Ettevõte osaleb aktiivselt kohalikel tööjõumessidel ja sõlmis koostöölepingu Türi vallas asuva Järvamaa Kutsehariduskeskusega metallitööde õppeerialade arendamiseks, jagades rahalist toetust.
Perlin usub, et üldist linnastumist arvestades oleks Tallinnas või Harjumaal olukord tööjõuga ilmselt pisut lihtsam, kuigi kindlasti mitte odavam. Lihtsalt pakkumine oleks suurem, ütleb ta. Samas ei saa ta kurta ka enda olukorra üle, kus ta peab tehase jagu töötajaid leidma Türi-Allikule. Huvi uute loodavate töökohtade vastu on tema kinnitusel suur. „CV-sid saadetakse ka ilma konkreetse tööpakkumiseta, tulevasteks vajadusteks,“ kinnitab Perlin.
Uue tehase töötajaskonna komplekteerimisel on jõutud lõpufaasi allüksuste juhtide ja teiste juhtivate spetsialistide otsingutega. Perlini sõnul saavad hiljemalt veebruariks-märtsiks juhid paika, kes alustavad seejärel aprillis-mais uue tehase meeskonna loomisega. „Samuti on eelkokkulepped mõnede oskustöölistega, kes tegid samalaadset tööd Koeru tehases umbes 10 aastat tagasi,” ütleb Perlin. Kogu uue tehase töötajaskonda ei otsita korraga, vaid värbamisperiood on hajutatud tervele tänavusele aastale. Hiljemalt sügiseks peab aga meeskond olema komplekteeritud sedavõrd, et uue tehasehoone uued seadmed saaksid anda esimese toodangu.
Hea teada
Türi-alliku uus tehas
- Pindala: 5000 m².
- Investeering: 10 miljonit eurot, millest 3,5 miljonit investeeritakse ehitamisse, ülejäänud täisautomaatsete seadmete soetamisse.
- Valmib: tehasehoone märtsis 2019, seejärel alustatakse seadmete paigaldamisega ja tehas alustab tööd sügisel 2019.
- Töötajaid: 50–60.
- Toodang: standardiseeritud elektrimootorid ja kraanade elektrijuhtimisseadmed.
- Uue tehase territooriumil asus möödunud sajandil Volta elektrimootorite tehas. Ka Konesko hakkab uues tehases tootma elektrimootoreid.
- Konesko uues tehases on toodangu tolerantsid nii täpsed, et selle saavutamiseks peab olema tootmisruumis ühtlaselt +21 °C.
Küsimus
Kas Konesko taolisi tehaseid mahub teie piirkonda veel või on saadaolev tööjõuressurss juba ammendumas?
Pipi-Liis Siemann, Türi vallavanem
Türi piirkonnas on lisaks Koneskole veel terve rida tublisid metallitööde ettevõtteid. Kohalik tööjõuressurss võibki olla ammendumas, kuid oleme astunud samme uute tööinimeste valda meelitamiseks. 2018. aastal algatas Türi vald peredele kodu toetamise toetuse, mis on toonud juba praeguseks uusi inimesi valda juurde.
Tähtis osa tööhõives on ka tihedal rongiliiklusel Tallinna ja Viljandi suunal. Lisaks kohalik bussitransport, mille korraldamisel oleme ka ettevõtjate vajadusi arvestanud.
2019. aastal alustasime ühe korterelamu renoveerimist, eesmärgiga võimaldada tööinimestel omale kaasaegset elupinda üürida, et hiljem endale piirkonda juba isiklik eluase rajada.
Konesko
- AS Konesko on 1992. aastal loodud ettevõte.
- 2013.a lõpust on AS Konesko aktsionäride ringi kaasatud 49% osalusega Konecranes Finance OY.
- AS Konesko põhitegevusaladeks on elektrikilpide, elektrimootorite valmistamine ning sildkraanade otsavankrite valmistamine ja masinaehituslik allhanke töö.
- Tootmine: Koerus, Põltsamaal ja Türi-Allikul, tootmispinda kokku 30 000 m².
- Töötajaid: 2019. aasta lõpuks 450, lisaks antakse koostööpartnerite kaudu tööd veel ligikaudu 200 inimesele.
- Käive: 2018. aastal 67,8 miljonit eurot, 2019. aasta prognoos üle 70 miljoni euro.
- Toodang: 80% valmib Soome kraanatootjale Konecranes OY, 20% toodangust müüakse teistele ettevõtetele.