Kohalik elektriautolaadijate tootja VOOL on välja töötanud lahenduse, millega liitudes saavad ettevõtjad ja kogukonnad teha avalikuks oma elektriautode laadijad. Nii saavad kohalikest inimestest elektrimüüjad, kes aitavad laiendada Eesti laadimistaristut.
Lahendus toetab kogukondi ja loob ettevõtetele konkurentsieelise, sest inimestel on nüüd rohkem põhjuseid nende äri külastada. Juba praegu on VOOLu lahendusega avatud laadimispunkte mitmetes eri kohtades üle Eesti.
Eestisuuruses riigis peaks olema üsna lihtne elektriautoga liigelda. Ometi see sageli nii ei ole, sest hajaasustusega piirkondades on liiga vähe laadimisvõimalusi.
„See lahendus võimaldab luua laadimispunkte nii, et kohalikel inimestel oleks ka huvi taristu arendamises osaleda,” selgitab VOOLu tegevjuht Juhan Härm. „Anname lisaeelise väikeettevõtjale ja toetame laadimisvõimaluste kättesaadavust kogukondades. Inimesed saavad autot laadida, ettevõte saab veel ühe argumendi, mille toel enda juurde kliente kutsuda. Sellega ei kaasne muid kulusid peale laadija ostu ja paigalduse, tulemuseks on aga võimalus elektriautode laadimiseks elektrit müües pisikest lisatulu teenida.”
Lisaväärtus teistele teenustele
VOOLu laadijad on tänaseks kasutusele võtnud väga erinevad ettevõtted. Tulu teenimise võimalust selles veel ei nähta, küll aga konkurentsieelist. Näiteks kinnisvaraarendajate ja büroohoonete haldajate jaoks on see lisateenus rentnikele. Lisaks leiab laadimispunkte hotellidest, võõrastemajadest ja erinevatest vaba aja veetmise paikadest üle Eesti, kus selles nähakse samuti klientide kõnetamise argumenti.
Näiteks Sportlandi Kõrvemaa Matka- ja Suusakeskuse laadijad on aktiivses kasutuses. „Leiame, et see pakub kliendile selgelt lisaväärtust – inimene veedab vabas õhus Kõrvemaal kolm-neli tundi ja selle ajaga saab auto tagasisõiduks laetud,“ räägib Sportlandi tegevjuht Margus Mäll. „Laadijad on kasutamiseks nii keskuse igapäevaklientidele kui ööbijatele. Meil on ka töötajaid, kes elektriautoga tööl käivad ja laadijaid hea meelega kasutavad.”
Kinnisvaraarendajad saavad laadijaid paigaldades pakkuda rentnikele mugavamat laadimisvõimalust ja reeglina ka soodsamat hinda.
Peetri Maja arendaja Marek Puidaku sõnul ei looda ettevõte laadijatega tulu teenida, küll aga nähakse neid osana lisateenuste paketist, mida rentnikele pakutakse.
„VOOL saab aidata ärimajade omanikel luua konkurentsitihedal turul lisateenuseid,“ kinnitab ta. „Olenemata sellest, kas see on omaniku jaoks kasulik või null-äri, on see tulevikus iga normaalselt toimetava ärimaja jaoks oluline teenus. Vajadus autot laadida võib olla nii üürnikul kui tema kliendil.”
Saab panustada kogukonnaellu
Kohalikud ettevõtjad on sageli suure südamega inimesed, kes otsivad võimalusi, kuidas kogukonna elu mõnusamaks teha.
„See on täpselt üks niisugune võimalus,” leiab viimastel aastatel Setomaal ettevõtjana tegutsev laulja Lenna Kuurmaa. „Meie hotellis käivad elektriautot laadimas nii külalised kui kohalikud, sest lähimad laadimispunktid on siit 30 kilomeetri kaugusel Võrus ja Värskas. Ilmaveere külalistel on lisaks põhjust meie restorani pikemaks jääda, kuni auto laeb.”
Võimalikud on ka piirkondlikud koostööprojektid kogukondade, ettevõtete ja omavalitsustega. Augusti lõpus avas VOOL koostöös Viru Elektrivõrkudega esimesed avalikud elektriautode laadimispunktid Narvas. Kahe ettevõtte koostöös on plaanis peagi avada sarnased punktid ka Narva-Jõesuus, Sillamäel ja Sinimäel. Virumaa elanikelt ja ettevõtetelt oodatakse veel ettepanekuid, kuhu laadimispunkte rajada. Koostööprojekti tulemusena paraneb oluliselt Virumaa laadimisvõrgustik.
„Praegu on mõned laadimispunktid Virumaa suuremates linnades ning üksikud ka väiksemates asulates. Ent puudub tihe võrgustik, mis tekitaks elektriauto omanikule kindlustunde, et vajadusel saab laadida lühikese maa tagant,” kirjeldab Juhan Härm asjade praegust seisu. „Oleme igati valmis sarnasteks koostööprojektideks ka teistes Eesti piirkondades ning kutsume kohalikke omavalitsusi ja ettevõtjaid üles meiega ühendust võtma.”
Laadijate võrgustik laieneb
Laadijate avalikuks tegemine toimub haldustarkvaras pärast laadijate paigaldamist. Omanik saab määrata, kas elektrit müüakse börsihinnaga või püsiva tariifiga ning milline on soovitud kasumimarginaal. Avalikuks tehtud laadijad jõuavad Google, Apple, Tesla Mapsi, Waze’i, TomTomi ning paljudesse teistesse laialt kasutatud kaardirakendustesse.
Laadijaid pakutakse nii renditeenusena kui ka võimaldatakse need välja osta. Ei ole tavapärane, et riist- ja tarkvara tulevad ühest ettevõttest, kuid VOOLu arendajad leiavad, et just sel viisil toimivad need koos kõige paremini.
Lahendus pakub igale ettevõtjale just talle sobilikku viisi. Näiteks on võimalik saada mitu tariifi, mis võimaldab kinnisvaraarendajatel või hotellipidajatel pakkuda erinevat hinda rentnikele-külastajatele. Püsiklientidel, näiteks äripinna rentnikel, on võimalik end autentida nii RFID-kaardi kui ka äpiga ning saada kuu lõpus kogu tarbimise kohta üks arve. Harva laadivad kliendid saavad tasuda ka otse telefonis.