Mis iseloomustab Eesti puidueksporti aastal 2025? Märksõnad on innovatsioon, uued lähenemisnurgad ja oskused puitu mitmekülgselt kasutada.
Puittoodete ekspordi küllap tähelepanuväärsem osa puudutab majaehitust. Eesti on alates 2010ndast aastast Euroopa suurim puitmajade eksportija. Viimased paar aastat on küll meie põhiturud Skandinaavias olnud languses, kuid Eesti Puitmajaliidu tegevjuhi Annika Kadaja sõnul tuleb ettevõtjaid kiita – tõsise kriisiga on hakkama saadud ja vaatamata kõigele on vähe neid, kes pidid ukse täielikult sulgema.
„Kanda on kinnitatud uutel turgudel, näiteks Taanis ja Hollandis. Eksport toimub ka Saksamaale, just hiljuti käisime kontakte loomas Iirimaal, mis on potentsiaalne uus turg. Samas ka Norras ja Rootsis jätkub töö,“ kirjeldab Kadaja. „Kindlalt ei julge siiski veel öelda, et kriis on möödas, sest meil on majatehaseid, kellel napib tööd. Üldse on eksportturgude suurim probleem ebakindlus – just näis, et majanduskeskkond hakkab muutuma stabiilsemaks, kuid USA lõi tollitariifidega taas kõik kaardid segi. Tollid mõjutavad tugevalt meie kliente välisturgudel ja selle kaudu saame ka meie mõjutatud.“
Saunamajast kõrghooneni
Aastate jooksul on Eesti puitmajade eksport väga palju muutunud. Kui veel paarkümmend aastat tagasi oli põhiline ekspordiartikkel saun, aiamaja või palkmaja, siis praegu nähakse maailma laiemalt. „Tooteportfell on ajas paljuski laienenud ning on laiendatud on ka tegevusvaldkonda,“ räägib Kadaja. „Suudame katta kogu ehitussektori vajadusi ning ehitada sõna otseses mõttes saunamajakesest kõrghoone ja lasteaiani, lisaks renoveerida vanu paneelmaju.“
Just viimane – paneelmajade tehaseline renoveerimine – on valdkond, millel Kadaja näeb väga suurt potentsiaali ja milles Eesti ettevõtted teevad esimesi samme. Saksamaal on hulgaliselt renoveerimist vajavaid paneelmaju, mille korda tegemise võtmeks oleks just tehaseline renoveerimine. „See on ka arhitektidele suur väljakutse – kuidas juba olemasolev elukeskkond kaasajastada ümber tänapäevaste nõudmistega,“ ütleb ta.
Uued tooted ja kliendid
Majatootjatel klientuur on samuti palju muutunud, näiteks on mõned ettevõtted sisenenud külalislahkuse sektorisse ja nende klientideks on looduspargid või loomaaiad, kes tahavad pikendada külastusaega enda juures. Nišši pakuvad off-grid väikemajad – inimesed otsivad võimalusi olla levist väljas ja veeta aega looduse keskel. Paljude unistuseks on puhkus omaette väikemajas eemal tsivilisatsioonist.
„Kui majatootja suudab pakkuda sellist lahendust, siis ongi ta leidnud uue turu. Nii sündis näiteks Timbeco pakutav Timbeco X spaamaja kontseptsioon,“ toob Kadaja välja. „Ma näen, et vajadus väikemajade järele suureneb ka seoses vananeva ühiskonnaga. See on üks järjekordne võimalus, millele majatootjad saavad vastata.“
Kadaja sõnul on Eesti puitmajade osas ammu maha raputatud odava allhankijamaa kuvand ning pigem teatakse meie ettevõtteid välisturgudel kui innovaatilisi ja julgeid katsetajaid, kes on valmis tegema ka eriprojekte „Teatakse, et Eesti ettevõtted oskavad puidust ehitada kõike. On mitmeid projekte, mis on võitnud rahvusvahelisi auhindu – hästi hea näide on Helsingi raamatukogu. Täna kogub üleilmset tähelepanu ehitatav Loodusmaja,“ ütleb Kadaja.
Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liidu konsultant Erik Konze lisab samuti, et Eesti puittoodangust peetakse rahvusvaheliselt väga lugu ning puitarhitektuuri hulgas on Eesti maailmas TOP10 hulgas. „See on kõva sõna, sest 30 aastat tagasi polnud meid sisuliselt olemaski. Oleme jõudnud järele maailma tippudele, mis on suur tunnustus meie puidutööstusele, insenerivaldkonnale ja arhitektidele,“ ütleb ta.


Kolm ägedat ekspordinäidet
Aastal 1997 asutatud termopuidu ja saunamaterjalide tootja Thermory süda tuksub Eestis, kuid ettevõtte tooteid saab osta ligi 60 riigis. Eksporti läheb koguni 94 protsenti toodangust, milleks on erinevad termotöödeldud puitmaterjalid ja valmis saunad. Thermory grupi eelmise aasta konsolideeritud käive ulatus 130 miljoni euroni, ettevõte on suurim termopuidu tootja maailmas. Eestis võib ettevõttes valminud materjale näha paljude teiste kohtade kõrval ka näiteks NOA restoranis ja Pelgulinna riigigümnaasiumis.
Thermory Grupi müügidirektor Katrin Reinaste-Parve ütleb, et ettevõtte materjalid rikastavad arhitektuuri alates Maldiivide luksuskuurortidest kuni California villade, Skandinaavia korterelamute ja Kesk-Euroopa avalike hooneteni. Ettevõtte suuremad eksporditurud on USA, Soome, Holland, Taani, Rootsi ja Saksamaa.
„Müüme tooteid puidule või spaa- ja wellness-sektorile spetsialiseerunud edasimüüjate kaudu või ka otse ehitajatele ja arendajatele,“ selgitab ta. „Tagasiside klientidelt on julgustav – nii arhitektid, kui tarbijad hindavad termopuidu loomulikku ilu, selle vastupidavust ja keskkonnasäästlikkust.“
Reinaste-Parve ütleb, et tänavune aasta on ettevõttele alanud hästi ning nõudlus on tugev peaaegu kõikidel põhiturgudel.
„Üks meie võtmetugevusi on see, et Thermory on rahvusvaheliselt tuntud ja tunnustatud bränd, mille nimi on näiteks USA-s saanud sisuliselt termopuidu sünonüümiks,“ sõnab ta. „Samas toob kasvav huvi termopuidu vastu kaasa ka väljakutseid. Turule ilmub tootjaid, kes toodavad visuaalselt sarnast, kuid madalama kvaliteediga materjali, millel puudub vastupidavus ja kontrollitud tootmisprotsess. See võib kahjustada kogu tootekategooria mainet.“
Väljakutsetest rääkides sõnab Reinaste-Parve, et praegu on selleks kahtlemata USA imporditollid – ettevõte on valiku ees, kas anda hinnatõus täielikult või osaliselt edasi klientidele või katta see oma kasumimarginaalist. „Õnneks on Thermoryl omaenda müügiüksus USA-s, mis annab meile paindlikkuse reageerida muutuvatele oludele, vajadusel kohandada ärimudelit ning jaotuskanaleid,“ kirjeldab ta. „Loodame ka sellele, et meie pikaajaline kogemus ja tuntud bränd võimaldavad säilitada turupositsiooni ning pakkuda jätkuvalt kõrgeima kvaliteediga termopuitu isegi muutuvas majanduskeskkonnas.“



Peegelmaja – romantikute lemmik
Aastal 2016 asutasid vennad Jaak ja Andreas Tiik ÖÖD OÜ ja hakkasid tootma väga erilisi peegelklaasist väikemaju. Nad tahtsid pikendada nädalavahetuse matka ja otsida majutust, mis ei lõikaks neid loodusest välja ning oleks mugav. Telkimine või pruun pimedavõitu puitmaja ei pakkunud enam pinget. Sellest mõttest sündisidki ÖÖD-majad, mis on siiani ettevõtte signatuurtoode – peegelkuubikuid on müüdud kõikjale ja neid võib näha Mehhiko Yucatani džunglis, Aafrika savannis, Norras, Rootsis, Islandil jne.
Ettevõttel on kaks tootmist Eestis (Tartus ja Võrus) ning maju valmistatakse ka USAs Texases.Kokku on müüdud üle 600 maja enam kui 25 riigi turule.
Ettevõtte juht Andreas Tiik ütleb, et majakesed on loodud lühiajaliseks väljarentimiseks ja nad asuvad looduskaunites paikades, kus peegelklaasist kuubik sulandub toredasti keskkonda ja pakub imelisi loodusvaateid. „Tagasiside klientidelt on väga hea – olemasolev klient tellib juurde. Iga uus koht reklaamib ennast sisuliselt ise, sest inimesed näevad maja, vaimustuvad sellest, teevad pilte, postitavad,“ kirjeldab ta. „Mugav looduses ööbimine on väga armastatud tegevus.“
Tiigi sõnul oli müük USA-s ettevõtte jaoks just see, mis päästis Euroopas toimunud seisakust. „Kui Ukrainas algas sõda, pandi Euroopas palju lepinguid pausile. Õnneks küll eelmise aasta teisest poolest on ka Euroopas majandusolud paranenud. Täna on meil oktoobri lõpuni tootmises järg ees ja oleme üsna positiivselt meelestatud. Käimas on ka huvitavaid projekte – näiteks praegu valmistame majakesi ühe Rootsi suusakeskuse jaoks,“ räägib Tiik.
Viljandimaal tegutsev väikemajade ja saunade valmistaja Iglucraft tooted valmivad käsitsi laast laastu haaval. Pilkupüüdva kujuga majakesed on võitnud majutusäriga tegelejate südame üle maailma.
Väikemajad sobivad majutusärile
Kui küsida Iglucrafti juhi Priit Kallase käest, kuhu ettevõte on oma tooteid eksportinud, ütleb ta, et lihtsam on välja tuua kohad, kus neid teadaolevalt (veel) ei ole – Lõuna-Ameerikas ja Aafrikas.
„Euroopas oleme esindatud pea kõikides riikides, mujal maailmas samuti. Esile tõstan Saksamaa, Inglismaa ja Prantsusmaa, kuhu oleme müünud kõige enam,“ ütleb Kallas. „Näiteks just lõpetasime ühe projekti Prantsusmaal – meie majakesed paigutati loomaaeda, et inimesed saaksid seal ööbida ja kuulata loomade ööhääli.“
Iglucrafti ajalugu algab 2014. aastal. „Alustasime lihtsalt ühe väikese saunaga, käisime kõik messid ja laadad läbi ning siis tekkis juba tunnetus, mida inimesed sooviksid,“ sõnab Kallas. „Eestis olemegi tuntud kui saunatootja, samas piiri taga teatakse meid rohkem väikemajade valmistajana.“
Kallas ütleb, et viimased paar aastat on ettevõttele olnud keeruline nagu paljudele ekspordiga tegelejatele ja eks praegugi ole nii, et pikki plaane väga teha ei julge, kuna ebakindlus on maailmas suur. Iglucrafti tootmine asub Eestis, kuid peaaegu kogu toodang läheb eksporti.
Ettevõte on võtnud tõsisemalt sihile USA turu ning on seal alustamas müügitegevust. „Müüme aega – tahame, et inimesed võtaksid endale olemiseks aega. Meie käsitöötooted on ülemises hinnaklassis, mille puhul ostetakse kontseptsiooni ja otsitaksegi eristuvat toodet,“ iseloomustab Priit Kallas.