TalTechi elektroenergeetika ja mehhatroonika õppekava tudengid kirjutasid uue autonoomse sõiduki algoritme ning saavutasid teise koha Bosch Future Mobility Challenge võistlusel.
„See on pika ettevalmistustöö edukas tulemus,“ kommenteerib Eesti võistkonna mentor Diana Belolipetskaja.
Võistkond koosseisus Martin Võip, Ivan Fomin, Marten-Hugo Kivari, Arianne Reima, Olesja Burakova arendas autonoomse juhtimise ja ühenduvuse algoritme 1/10 mõõtkavas sõidukitele, et need saaksid ringi vurada miniatuurses nutilinna simuleerivas keskkonnas. Võistlus on ülemaailmne ja prestiižne, kokku tulevad tiimid näiteks Ameerika Ühendriikidest, Kanadast, Lõuna-Koreast, Vietnamist kuni Argentiina või Euroopa riikide esindusteni.
Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi meeskond osaleb võistlusel viiendat aastat: hea stardiplatvormi eduks on loodud mitmekordne meeskonnakapten ja pikaajaline mentor, doktorant-nooremteadur Daniil Valme, kelle eestvõtmisel loodi valikaine „Kaasaegne transport“: see õppeaine annab tudengitele eelteadmised, et võistlusel edukas olla.
Ettevalmistused kestavad terve aasta
Diana Belolipetskaja räägib, et pingutus Bosci võistlusel osalemiseks vältab sisuliselt terve õppeaasta, novembrist kuni suvekuudeni: „Automudelit testitakse spetsiaalsel rajal – TalTechi NRG-maja aatriumisse seda keset tööpäeva laotada ei saa. Õhtud ja nädalavahetused lähevad ettevalmistustöö alla. Minu enda kogemus võistlemisest on see, et ühel hetkel tekib ka väsimus, ent motivatsiooni hoiab üleval soov kirjutada parim kood ja leida võimalused, et kõik hästi töötaks.“
Kuidas aga valitakse välja, kes umbes saja kandideeriva võistkonna sest Rumeeniasse lõppvõistlusele jõuavad?
„Alustuseks esitavad kõik võistkonnad sooviavalduse ning Boschi meeskond viib nendega läbi intervjuud. Automaatselt pääsevad edasi vaid eelmisel aastal finaali valitud tiimid. Umbes 70 neist pääsevad võistlema. Alustuseks saadab Boschi automudelid, mille kallal tööle asutakse, seejärel tuleb iga kuu saata raportid ning anda ülevaade edusammudest, sest poolfinaali pääsenud valitakse märtsis. Selleks tuleb saata võistluse korraldajale raport koos videoga, kus on näha, kuidas auto kindlaid ülesandeid täidab – parkimine, ristmikuületus, märkide tuvastus peavad toimima,“ kirjeldab Diana Belolipetskaja võistluse kulgu. Poolfinaali kvalifitseerunud võistkonnad sõidavad Rumeeniasse, kus kolme päeva vältel testitakse rajal autosid. Finaali valitakse kaheksa meeskonda, kelle seast valitakse võitja.“
Parima valimisel on kasutusel punktide süsteem – nimelt on ette antud terve rida ülesandeid, mida auto peab tegema, poolfinaalis ja finaalis läbitakse ka tehniline väljakutse ning võistlus nimega „Arenga fight“, mille käigus hinnatakse, millised korraga rajal olevatest autodest saavad kõige paremini hakkama takistuste ja teiste autode vältimisega ning järgivad reegleid.





Eestlaste hea energia
Mis motiveerib osalejaid veetma päevi ja öid parimat algoritmi arendades? Lisaks erialastele oskusele on TalTechi meeskond Boschi võistlusel hinnatud ka oma rõõmsa meele ja hea suhtumise poolest.
„Boschi organisaatorid juba teavad eestlaste võistkonda – kui osalesime, siis saime neilt suisa eriauhinna, mille nad poolfinaali ajal välja mõtlesid. See kandis nime „For good vibes“. Neile meeldib, kui ollakse hingega asja juures, nauditakse ühist toimetamist ning osatakse liita töö ja tegutsemisrõõm,“ naerab Diana Belolipetskaja. „Korraldajad on väga tähelepanelikud ka detailide suhtes, ettekandesse lisatud meemid või sobituv muusika on samuti au sees ja see suund meeldib ka meie üliõpilastele.“
Õppimis- ja motivatsiooniküsimusi
Mehhatroonika ja autonoomsete süsteemide uurimisrühma juht, professor Anton Rassõlkin, rõhutab, et Eesti insenerid on maailmas konkurentsivõimelised ning seda tõestavad mitmed rahvusvahelised võistlused. Tema sõnul on sündmused nagu Bosch Future Mobility Challenge, Tudengivormel ja Solaraid suurepärased platvormid, kus noored insenerid saavad oma oskusi arendada ja samal ajal tutvustada Eesti tehnoloogilist tipptaset maailmale. „Sellised võistlused annavad võimaluse näidata, et Eesti ei ole pelgalt väikeriik, vaid siin on olemas insenerid, kes suudavad töötada keerukate elektri- ja autonoomsete süsteemidega,“ rõhutab Rassõlkin.
Professor toob esile, et Eesti ülikoolides pakutavad erialad on kujunenud rahvusvaheliselt tunnustatud õppeprogrammideks. „Elektrotehnika ja mehhatroonika magistrikava programmijuhina pean lisama, et selliste meeskondade liikmetega ei teki probleeme õppimismotivatsiooni säilitamisega,“ märgib ta. Ta lisab, et praktiline kogemus võistlustelt tugevdab õpilaste teoreetilisi teadmisi ja loob aluse edaspidiseks teadus- ja arendustööks.
Rassõlkin rõhutab ka koostöö olulisust ettevõtete ja ülikoolide vahel. „Kui tudengid saavad oma teadmisi testida reaalsetes projektides, areneb nende professionaalne kompetents märgatavalt kiiremini. Samuti aitab see ettevõtetel tuvastada talente juba varases staadiumis,“ sõnab ta. Tema sõnul näitab Eesti näide, kuidas väikesed riigid võivad innovatsiooni ja tipptasemel insenerioskuste abil end globaalses tehnoloogiamaastikus nähtavaks teha.
Hea teada:
- Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi tudengid on võistlusel osalenud alates 2020. aastast: esimese tiimi kapten oli Daniil Valme, kes lõi ka valikõppeaine EEX5030 Kaasaegne transport – see annab tudengitele vajalikud teadmised, et võistlusel edukas olla.
- Tänase tiimi kooseisu mentor on Diana Belolipetskaja.
- TalTechi võiduka tiimi kooseisu kuuluvad Martin Võip, Ivan Fomin, Marten-Hugo Kivari, Arianne Reima, Olesja Burakova ning mentor Diana Belolipetskaja.
Bosch Future Mobility Challenge
- Bosch Future Mobility Challenge on rahvusvaheline tehniline võistlus, mille algatas 2017. aastal Bosch Engineering Center Cluj. Tudengitiimid arendavad autonoomse juhtimise ja ühenduvuse algoritme 1/10 mõõtkavas sõidukitele, et need saaksid liikuda miniatuurses nutilinna simuleerivas keskkonnas. Rahvusvaheline autonoomse juhtimise ja ühenduvuse võistlus bakalaureuse- ja magistriõppe tudengitele toimub igal aastal Rumeenias, Cluj-Napocas.
Kursuse eesmärk:
- luua eeldused, et osalejal on mobiilse platvormi disainimise ja programmeerimise algtaseme oskused
- arendada teadmisi mehatroonikast, autonoomsetest süsteemidest ning neis kasutatavatest komponentidest ja algoritmidest
- kujundada praktilisi teadmisi andurite, täiturmehhanismide ja energiasalvestusseadmete valikuks
- anda põhiteadmisi ja -oskusi manussüsteemide kasutamiseks autonoomsetes süsteemides
Eesti teekond esikolmikusse
- 2121: 78 meeskonda kandideerisid, 50 meeskonda valiti välja, neist 30 pääsesid poolfinaali. Esimest korda esindas Eestit TalTechi meeskond, mille mentor oli Daniil Valme
- 2022: Kaks uut TalTechi meeskonda kvalifitseerusid poolfinaali, kes pälvisid 23. Ja 24. Koha. Mentor oli Diana Belolipetskaja
- 2023: 118 meeskonda kandideerisid, osalema valiti neist 74. Poolfinaali pääses 24 meeskonda. TalTechi võistkond saavutas 11. koha. Eelduse lõi selleks sügisel alustanud kaasaegse transpordi valikaine, meeskonna mentor oli Diana Belolipetskaja
- 2024: 160 meeskonda kandideerisid, 80 valiti osalema. Neist 20 võistkonda pääsesid poolfinaali ja Eesti jõudis TOP 8 hulka
- 2025: 79 meeskonda valiti osalema, neist 22 valiti poolfinaali. TalTechi elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi võistkond pälvis teise koha

















