• Meediapilt
  • EhitusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
TööstusEST
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Arendus
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Eksport
    • Elektroonika
    • Energeetika
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Euroopa Liit
    • Finants
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • IT
    • Kaitsetööstus
    • Kaugküte
    • Keemiatööstus
    • Keskkond
    • Kogemus
    • Mäetööstus
    • Masinatööstus
    • Persoon
    • Plastitööstus
    • Probleem
    • Puidutööstus
    • Rohepööre
    • Seadus
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Toetus
    • Toiduainetööstus
    • Tööjõud
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Industry 5.0. Doris Põld Eesti Infotehnoloogia ja Tele- kommunikatsiooni Liidu tegevjuht.

    Vajame rohkem koostööd, et eristuda maailma konkurentsis

    Plasttorusid tootvas Krah Pipesis on juba aastaid tegeletud automatiseerimisega ning andmekorje digitaliseerimisega. Foto: Krah Pipes

    Industry 5.0 digilahendused ja tehisaru saavad tööstuse lahutamatuks osaks

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega. Tallinna Tehnikaülikool. Foto: TalTech

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega

    ITL-i innovatsiooni- ja jätkusuutlikkuse valdkonna juht Allan Tamme. Foto: ITL

    IT-sektor püüab muuta kestlikkusaruandluse ettevõtetele lihtsamaks

    Baltikumi kaubandustehnoloogiafirma StrongPoint Eesti haru võtmekliendihaldur Anton Martšenko. Foto: erakogu

    Eesti tööturu tulevikku suunavad robotid ja automatiseerimine

    RUK-i biorafineerimise valdkonna juht Kaupo Reede. Foto: Metrosert

    Metrosert saab riigilt seni ülikoolides tehtud teadusmahuka arendustöö

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Bauroci blogi
  • Kolleegium
  • Toimetus
TööstusEST
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Arendus
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Eksport
    • Elektroonika
    • Energeetika
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Euroopa Liit
    • Finants
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • IT
    • Kaitsetööstus
    • Kaugküte
    • Keemiatööstus
    • Keskkond
    • Kogemus
    • Mäetööstus
    • Masinatööstus
    • Persoon
    • Plastitööstus
    • Probleem
    • Puidutööstus
    • Rohepööre
    • Seadus
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Toetus
    • Toiduainetööstus
    • Tööjõud
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Industry 5.0. Doris Põld Eesti Infotehnoloogia ja Tele- kommunikatsiooni Liidu tegevjuht.

    Vajame rohkem koostööd, et eristuda maailma konkurentsis

    Plasttorusid tootvas Krah Pipesis on juba aastaid tegeletud automatiseerimisega ning andmekorje digitaliseerimisega. Foto: Krah Pipes

    Industry 5.0 digilahendused ja tehisaru saavad tööstuse lahutamatuks osaks

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega. Tallinna Tehnikaülikool. Foto: TalTech

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega

    ITL-i innovatsiooni- ja jätkusuutlikkuse valdkonna juht Allan Tamme. Foto: ITL

    IT-sektor püüab muuta kestlikkusaruandluse ettevõtetele lihtsamaks

    Baltikumi kaubandustehnoloogiafirma StrongPoint Eesti haru võtmekliendihaldur Anton Martšenko. Foto: erakogu

    Eesti tööturu tulevikku suunavad robotid ja automatiseerimine

    RUK-i biorafineerimise valdkonna juht Kaupo Reede. Foto: Metrosert

    Metrosert saab riigilt seni ülikoolides tehtud teadusmahuka arendustöö

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Bauroci blogi
  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
TööstusEST
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Industry50_2025

Porsche superautod – enamjaolt käsitöö

autor: ELEN LUHT
september 2017
Kategooria: Kogemus, TööstusEST september 2017
Stuttgardi Porche tehases töötaja mootorit kokkupanemas. Foto: PORSCHE AG / Marco Prosch

Stuttgardi Porche tehases töötaja mootorit kokkupanemas. Foto: PORSCHE AG / Marco Prosch

Kui mitmed tehased on võtnud eesmärgiks täisautomatiseeritud inimtööjõuvaba targa tehase, siis Porsche Stuttgardi sportautode valmimisliini külastades kinnitas nende esindaja Christian Weiss, et autosid jäävad alati kokku panema inimesed koostöös automaatsete süsteemidega.

See aga ei tähenda, et tehas ei oleks võtnud juba praegu kasutusele lahendusi, mis inimeste tööd kergemaks muudavad. Porsche Stuttgardi tehases toodetakse kolme sportauto mudelit. Ruumipuudusel on ülejäänud mudelite tootmine viidud Saksamaa Leipzigi tehasesse. Kuigi autosid on kõige mõistlikum toota ühel tasapinnal, siis legendaarsete sportautode tootmisliin jookseb Stuttgardis läbi kahe korruse.

Kokku on Stuttgardi Porsche tehasekompleksis viis hoonet, mille vahel on jagatud autode eri osade kokkupanek. Komponente kohapeal ei toodeta, neid ei tooda mitte laohoonesse, vaid kohapealsesse n-ö supermarketisse vastavalt sellele, missuguste autode tellimused täitmist ootavad.

Üle poolesaja tuhande auto

Ühes päevas valmib 250 autot, eelmisel aastal valmis tehases kokku ca 55 000 autot. Ühe auto valmimine alates värvimisest kuni mootori ja detailide paigaldamiseni võtab aega 4–5 päeva. Kõik autod, mis tehasest välja sõidavad, on valminud eritellimusel ning liini peal väga suure tõenäosusega kahte ühesugust autot järjest ei tehta.

Eritellimusel valmivat Porsche sportautot tuleb Porsche Eesti esindaja Lemmo Tigase sõnul oodata 3–6 kuud. Ehkki esinduses on alati olemas teatud autovalik, siis seda tüüpi auto ostja enamasti siiski ikkagi tellib auto ja kujundab selle vastavalt oma soovidele. Valida saab nii auto värvi, istmete nahatooni, kasutatud õmblusi kui ka loomulikult kogu sõiduks vajalikku elektroonikat.

Stuttgardi Porche tehases töötaja mootorit kokkupanemas. Foto: PORSCHE AG / Marco Prosch

250
autot valmib tehases ühe päevaga.

Tööriistad koodi alusel

Tootmine on jagatud erinevate hoonete vahel. Eraldi hoone on mootorite kokkupanekuks. Mootoreid on selles tehases valmivate mudelite jaoks kolme tüüpi: V-, Boxer-tüüpi ja GT3 mootorid, mille jaoks on oma tootmisread. Iga rida liigub automaatselt robotite abil, kuid iga mootori valmimise eest vastutab üks inimene, erandjuhtudel kuni kolm.

Seda osa, mida robotid teha ei saa, teevad inimesed ise. Töö kergendamiseks on mootori kokkupanekul iga etapi tööriistad standardiseeritud. Veelgi enam – et ühtki viga ei tekiks, on enne tööriista kasutamist vaja skaneerida QR-kood ning asetada tööriist õige nurga alla. Enne tööriist tööle üldse ei lähegi. See tagab, et kõik ühendused on tehtud õige nurga alt ning toimivad laitmatult.

Enne veel, kui autod tootmisliinil kokku pannakse, värvitakse kereosad teises hoones ning transporditakse iga kümne minuti järel tootmisliinile. Liin liigub koos järjest valmiva autoga aeglaselt ja katkematult läbi kõigepealt teise ja seejärel esimese korruse, kus 25. tööpostil toimetavad autoga eraldi meeskonnad – kokku tuhatkond inimest, kes vastutavad autode kaabelduse, juhtpaneeli, istmete, akende paigalduse ning kereosa šassiiga ühendamise eest.

Stressivaba töökeskkond

Tootmishoones liini kõrval on sõiduteed, mida kasutavad komponentide transpordiks automatiseeritud veokid, mis transpordivad tööpostidele vajalikku. Veokid on programmeeritud sõitma oma kindlat trajektoori ning leiavad õige teeotsa maha joonistatud mustade pidevjoonte abil. Triipkoodi abil kontrollitakse kõigis etappides, mis automudeliga on tegu ja kas osad, mis kohale on sõitnud, vastavad sellele mudelile.

Töö tootmisliinil on paika seatud lausa minuti täpsusega. Igas meeskonnas töötab alati keegi kogenum uue töötaja kõrval: vea tekkimine selles täpses tantsuskeemis tähendaks kogu liini seiskamist ja töökatkestust mitmeks tunniks.

Töötajate liigutused on rahulikud ja täpsed, stressi ega kiirustamist ei paista. Ühes tunnis on töötajatele ette nähtud 5-minutiline paus, mille jooksul võib lihtsalt jalga puhata kui ka soovi korral rutiini vältimiseks meeskonda vahetada.

Ainus töökoda, kus sellist ranget ajapiirangut ei seata, on nahatöökoda. Sealsetele töötajatele antakse tellimus üks päev ette. Tegemist on kõige vähem automatiseeritud tööetapiga, kus seinal isegi kiri „Handwerk 4.0“.
Enne kui auto liini pealt maha sõidab, testivad töötajad, kas kõik töötab ning edasi suundub auto edasi 30 km pikkusele testsõidule. Seejärel ootab kaitsekilesse pakitud tuliuusi Porschesid juba veoautosõit müügipunktidesse.

Porche. Foto: PORSCHE AG / Marco Prosch

Nutikas kokkuhoiunipp Agfa-Gevaert Grupilt

Lõuna-Saksamaal, täpsemalt Peissenbergis asuv meditsiiniseadmete ja röntgenaparaatide tootja Agfa on tööle pannud lihtsa ning nutika süsteemi, kuidas vähendada laovarude koguseid, tutvustas tehase juht Herbert Klein.
Ühes päevas saadetakse tehasest välja kuni 40 seadet või masinat. Nende pakkimiseks kuluva pakkematerjali hoiustamisele kuluks terve laopind.

Meditsiiniseadmete ja röntgenaparaatide tootja Agfa. Foto: tootja

Selle asemel on ettevõte sõlminud lepingu teenusepakkujaga, kes jälgib veebikaamera abil reaalajas pakkematerjalide seisu ja hindab varude täiendamise vajadust. Igal hommikul toob teenusepakkuja hinnanguliselt vajamineva pakkematerjalide koguse ning täiendab seda päeva jooksul vajaduse korral.

Meditsiiniseadmete ja röntgenaparaatide tootja Agfa. Foto: tootja

Agfa töötajad on jagatud kokku 18 meeskonda, kellest igaüks vastutab teatud tootmisetapi eest. Agfa tehase juht Herbert Klein võrdles tehasetööd jalgpalliga, kus kõigil on oma roll ja vastutus. Treener on väljaku kõrval aga abiks ja toeks ning tema töös otseselt ei osale. Kõigile on seatud nõue tagada oma töö kvaliteet, mistõttu puudub vajadus täiendava kontrolli järele. Ettevõtte jaoks tähendab see kokkuhoidu, kuna kvalifikatsiooni säilitamise jaoks on tarvis pidevalt lasta end erinevatel organisatsioonidel auditeerida.

Saksa-Balti Kaubanduskoda (AHK) korraldas ajakirjanikele pressireisi Lõuna-Saksamaal asuvale Baierimaale, et tutvustada Industrie 4.0 lahendusi. Projekti toetas Saksa välisministeerium.

Sildid: digitaliseerimineedukas ettevõteIndrusty 4.0PorcheSaksamaatark tööstus
ShareTweetShare
Eelmine artikkel

Sekundite ja millimeetrite mäng

Järgmine artikkel

Mõtlemine ja seadmed vajavad uuendamist

Seotud artiklid

Jaapani turule jõudmine nõuab kannatlikku meelt. Foto: EBM Grupp AS
Toiduainetööstus

Eesti toiduõli tootja kogemus: Jaapani turule jõudmine nõuab kannatlikku meelt

12/03/2025
Pärnu õpilastel valmis elektroonikakursusel keskkonnamõõtmisseade
Elektroonika

Pärnu õpilastel valmis elektroonikakursusel keskkonnamõõtmisseade

01/06/2022
Instrutec 2018 toimub 7.-9. novembril 2018 Eesti Näitustes
Kogemus

Messide tulevik liigub vääramatult hübriidsuse poole

14/12/2021
Droonid. Foto: Pixabay
Elektroonika

Tööstuslikud droonid rassivad mitme mehe eest

06/09/2021
Järgmine artikkel

Mõtlemine ja seadmed vajavad uuendamist

Värske ajakiri number

TööstusEST mai 2025
TööstusEST märts 2025

Sisuturundus

Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega. Tallinna Tehnikaülikool. Foto: TalTech

Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega

09/05/2025
Tööriistad, mis teevad naabrimehe kadedaks

Tööriistad, mis teevad naabrimehe kadedaks

02/01/2025
Weiheng tööstusaku – lisatulu võimalus ja konkurentsieelis ettevõttele

Tööstusaku – lisatulu võimalus ja konkurentsieelis ettevõttele

16/12/2024
Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

27/11/2024
Sievi turvajalanõud Cobra GT Roller. Foto: Sievin Jalkine

Sievi: Eesti turul hinnatakse tööjalatsi kvaliteeti

12/11/2024
urmet

Väljaandja

TööstusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

andmed DIGINNO digitaliseerimine edukas ettevõte Eesti Elektroonikatööstuse Liit Eesti Energia Eesti Keemiatööstuse Liit Eesti Masinatööstuse Liit Eesti tööstus eksport elektroonika elektroonikatööstus energeetika energia energiakriis energiapoliitika eriolukord Euroopa Liit haridus Ida-Virumaa IT ITL it tööstuses keemiatööstus keskkond kolumn koostöö liitude uudised masinatööstus MKM puidutööstus põlevkivi ringmajandus rohepööre seadus sisuturundus sündmus taastuvenergia TalTech teadus toetus tööjõud tööstus tööstuspoliitika ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • EhitusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Blogid
      • Bauroci blogi
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis tööstuses toimuvaga!

      Küpsised

      TööstusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.