BLRT Grupi tütarettevõte Marketex Offshore Constructions ehitas mullu Norra firmale avamerel naftasaadusi pumpava ujuvsüsteemi ehk laadimispoi, mille eest saadi tänavu Eesti Masinatööstuse Liidult aasta teo tiitel.
Laadimispoi paigaldati meres asuva naftamaardla kohale. 34 meetri pikkuse, 24 meetri laiuse ja 24,4 meetri kõrguse ujuvsüsteemi abil saab tankeritesse pumbata suures koguses naftat ilmastikuoludest sõltumata.
1100 tonni kaaluva poi ehitustöödega alustati jaanuaris 2019 ja lõpetati poi saatmisega kliendile sama aasta detsembris. Naftasaadusi pumpav ujuvsüsteem on avamere naftamaardlale paigaldatud, aga koroonaviirusest tingitud olukorra tõttu on poi kasutuselevõtu kuupäev edasi lükatud.
Ajakirja TööstusEST küsimustele vastas Ruslan Diduhh, Marketex Offshore Constructionsi juhatuse liige.
BLRT kodulehel on öeldud, et poi ehitamise tellimus saadi karmis konkurentsis. Kui palju on Euroopas ettevõtteid, kellele sarnane töö jõukohane on? Miks klient Marketex Offshore Constructionsi kasuks otsustas?
Juba üle 12 aasta teeme tihedat koostööd oma partneritega nafta- ja gaasitootmise sektoris. Nende aastate jooksul on ellu viidud palju projekte. Lisaks on meil koostöökogemus teiste Norra ettevõtetega, seega tunneme Norra turgu, nimelt avamere nafta- ja gaasitootmist ning tuuleenergeetika valdkonda, piisavalt hästi.
Meie konkurendid olid Hollandi ja Poola firmad. Kuna avamere nafta- ja gaasitootmise valdkonnas kehtivad karmid nõuded, eelnesid lepingu saamisele arvukad auditid, mis puudutasid kõiki tegevusvaldkondi, sealhulgas finantsküsimusi, üldist olukorda riigis ja linnas, korporatiivset kultuuri, tööohutust ja kvaliteedisüsteeme. Eriti ranged nõudmised olid kehtestatud kõrgustes töötamisele.
Otsustavad argumendid meie kasuks olid nii töökvaliteet kui ka tähtajad. Selliste naftapumpamiseks mõeldud süsteemide ehitamine avamerel kestab tavaliselt kuni kaks aastat, kuid meie pakkusime oluliselt lühemat tähtaega, 11 kuud. Poi ehitustöödega alustasime jaanuaris 2019 ja lõpetasime poi saatmisega kliendile 15. detsembril 2019. Marketex Offshore Constructions ehitas sellise süsteemi Euroopas esmakordselt.
Kas vajalik kompetents oli ettevõttes olemas või pidite spetsialiste värbama?
Laadimispoi ehitamiseks vajalik kompetents oli meil just seetõttu, et oleme pikka aega tegutsenud avamere nafta- ja gaasitootmise turul. Projekti viisid ellu Marketex Offshore Construction, muud kontserni tütarettevõtted ja teised Euroopa partnerid.
Meie valmistasime projekti raames poi tarindi. Tööd toimusid nii tsehhis kui ka välitingimustes – spetsiaalselt ujuvsüsteemile meisterdatud varikatte all, mistõttu sai keevitustööd teha mistahes ajal, ilmast hoolimata.
Kui keevitamisega jõuti ühele poole, toimetati metallkonstruktsioon värvimiskambrisse. Baltic Prematori spetsialistid värvisid tarindit kolm nädalat, tööle anti 20-aastane garantii. Pärast seda tegelesid Marketex Offshore Constructionsi, BLRT Era ja BLRT Rekato töötajad poolteist kuud poi seadmestuse paigaldamisega: paika said pandud vintsid, päikesepaneelid, sealhulgas Hollandis valmistatud turrel (süsteem, mis võimaldab pumbata naftat tormi tingimustes) kaaluga 250 tonni, tehti kõik elektri- ja hüdraulikatööd. Seejärel testiti kõiki süsteeme.
Ainulaadne ja kõige raskem operatsioon oli 1100 tonni kaaluva poi teisaldamine ja laevale laadimine. See kestis kuus tundi. Laadimispoi vedu aitasid korraldada meie partnerid Sarens NV ja Havator OY.
Mil moel võiks laadimispoi edukas valmimine aidata kaasa BLRT jaoks uute turusegmentide ja klientide leidmisele? Kas uusi uksi on juba avanenud?
Säärase projekti edukas elluviimine mõjutab väga tõsiselt firma mainet, järgnevat tagasisidet ning ühtlasi soodustab keerukate ja suuremahuliste projektide saamist, annab kindlustunde kõigile töötajatele. Juba 2020. aastal on Marketex Offshore Constructions lõpetamas 3550-tonnise kogukaaluga raudtee-jalakäijate silla valmistamise projekti Stockholmi kesklinnas, tänavu augustis läbisid selle esimesed rongid. Jalakäijate osa toimetatakse Stockholmi 2020. aasta detsembris.
Muidugi mõjutab koroonaviirusest tingitud olukord maailmamajandust, põhjustades majanduslanguse, kuid saame jätkuvalt klientide päringuid ja sõlmime lepinguid avamere nafta- ja gaasitootmise, tuuleenergeetika ning ka suurte tööstusprojektide elluviimiseks.
Pärast poi ehitusprojekti elluviimist ja merepõhja nafta tootmiseks vajalike seadmete valmistamist otsustasime ehitada uued kooste- ja mehaanikatsehhid ning seda tüüpi seadmete valmistamiseks vajaliku kahest eraldi puhastamiseks ja värvimiseks mõeldud plokkidest koosneva värvimiskambri.