Sarnaselt toorainetega muutub tööstusettevõtetele keerulisemaks ka tootmiseks vajalike seadmete kättesaamine. Nõudluse kasv, pandeemia piirangud ja häired tarneahelates mõjutavad ka tööstusseadmete ostu ja müüki.
Amada seadmeid Eestis müüva OÜ Aider tegevjuht Henri Tabri ütleb, et tänu Keskkonnainvesteeringute Keskuse ressursitõhususe toetusele on tööstuste investeeringud olnud eelmisel aastal ja käesoleva aasta esimeses pooles aktiivsed. Seadmete müügitehingute arv on seetõttu olnud isegi keskmisest suurem.
Tabri lisab, et aktiivsust on näha ka ilma toetusmeetmeteta, kuna ettevõtetel on tellimuste tase ajaloolise tipu lähedal ja ressursist on nappus kätte jõudnud. Eesti tööstus ei ole siin kuidagi erandlikus olukorras.
Henri Tabri kinnitab, et sarnaseid signaale tuleb ka nende seadmetarnijalt Amadalt, et Euroopas on nõudlus seadmete järele tavapäratult kõrge ja tarneajad on seetõttu pikenenud.
Kevadel algas nii masinate kui varuosade hinnatõus
Duroc Machine Tool tegevjuht Rain Kala ütleb, et nende pakutavate tööstusseadmete hinnad püsisid kuni märtsi-aprillini samal tasemel.
Kevadest alates on aga hakanud kallinema mõningad kuluosad – lõikeinstrumendid, puhastusseadmete filtrid jmt. Sama tendents valitseb tegelikult ka masinate müügis.
„Õnneks on tõus väike,“ ütleb ta. Tarnetes on muutused suuremad. Kala ütlusel peab mõnikord seadmete kuluosasid ootama kuu aega kauem kui varasemalt. Masinate tarneajad on jäänud tema kinnitusel enam-vähem samaks. Tarnete puhul on olnud ja on jätkuvalt probleem tööjõu puudus. Paljudes riikides pidid töötajad jääma koju ja see halvas valusalt tehaste tööd. „Eriti oli seda tunda Itaaliast pärineva kauba tarnete puhul,” sõnab Rain Kala.
Esialgu viivitused tarnetes ettevõtete tööd veel otseselt ei sega
Praegu on tehased suutnud töö ümber korraldada ja viivitused tarnetes on jäänud väiksemaks, kuid see ei kehti kõigi tarnijate kohta. Näiteks USAst on kauba kättesaamise aeg veel endiselt pikk, toob Rain Kala välja.
Kokkuvõtteks ütleb Kala, et saab praegu lubada seadmete tarnetähtaegu siiski nagu varasemal ajal, aasta-poolteist tagasi, kui koroonapandeemia polnud veel puhkenud.
Trei- ja freesimispinkide puhul on tehase tellimuse täitmise aeg seitse kuni kaheksa kuud, Saksamaa laos olevad seadmed saabuvad ühe-kahe nädalaga.
Hinnatõus on olnud Rain Kala ütluse järgi marginaalne, jäädes 2–3% piiresse. Peamiseks hinna mõjutajaks on transport ja logistika, kus mängib rolli nii BREXIT kui konteinervedude üleilmne kallinemine. Oma osa on hindade muutumisel olnud ka toorme kallinemisel tootjate jaoks.
Loe ka majandusanalüütikute ülevaadet “Toorainepuudus kimbutab metallitööstust“