Kauplemisplatvorm MerXu ühendab täna kaheksa riigi ettevõtteid, kuid lähitulevikus tahtetakse vallutada kogu Euroopa. Rääkisime online-platvormi Eesti poolse tegevjuhi Kaido Rajaga.
MerXu, mercantile connecting you, on ettevõtetele suunatud kauplemisplatvorm, mis avas külastajatele uksed 2020. aasta lõpus korraga viies riigis – Eestis, Poolas, Leedus, Tšehhis ja Slovakkias. Tänaseks on lisandunud Rumeenia, Ungari ja Saksamaa.
„Platvormi nullist ülesehitamisele eelnes suur töö: selgitasime potentsiaalsetele ostjatele ja müüjatele, kuhu me välja tahame jõuda, teisalt kaardistasime ettevõtete vajadusi. Nüüdseks on registreerunud üle 20 000 ettevõtte ja üles on laetud 3,6 miljonit toodet,“ räägib Raja.
Kasv on olnud intensiivne ja aastal 2022 on eesmärk kasvada eelmise aasta tulemusest 15 korda. Raja: „E-kaubandus on kiiresti kasvamas ja me ei näe põhjust, miks see ei peaks toimima ka B2B maailmas.“ Teadmised, kuidas sellist platvormi kasvatada, on ligi 100 inimesega start-up-il olemas: MerXu taga on Poola suurima veebiplatvormi Allegro endised vedajad. Ambitsioon on suur – kasvada lähiaastatel üle Euroopa.
Toodete vahendamine
MerXu keskendub tööstuslikele kategooriatele, nagu näiteks ehitus, elektrotehnika, masinad, seadmed, tööriistad, kinnitusvahendid. „Välistame esialgu vaid moetoodete ning toiduainete vahendamise. Konkurentsitult kõige suurema nõudlusega on tööriistad ja kinnitusvahendid. Maailma suurimad kaubamärgid – Dewalt, Bosch, Makita, on ka kõige otsitumad brändid meie platvormil,“ räägib Raja.
Kaubad liiguvad Eesti turu suurust ja mastaape arvestades loomuliku vooluna pigem mujalt Euroopast Eestisse, kuid Raja sõnul on mitmeid häid näiteid ka Eesti ettevõtetest, kes suudavad müüa kõikjale, sh Poola. „Alati ei saa olla hinnas parim. Hinnast enam hindavad kliendid, et oma päringule saadakse kiire vastus, asjaajamine on sujuv ning kaup jõuab ilusti kohale.“
Välistame esialgu vaid moetoodete ning toiduainete vahendamise. Konkurentsitult kõige suurema nõudlusega on tööriistad ja kinnitusvahendid.
Viimased kaks aastat on kogu maailm elanud erakordsetes tingimustes – ligipääs füüsilisele ruumile on olnud piiratud. Nii on ettevõtted hakanud mõtlema digitaliseerimise peale ja on altimad platvormidel ennast tutvustama. „Selles mõttes on olnud sobiv aeg: platvorm annab ettevõttele võimalusi juurde, sest toodet saab müüa ühe turu asemel korraga mitmel turul,” räägib Raja. „Teisalt on kaupade defitsiit ka meile raskusi valmistanud. Oleme palju aega panustanud uute kontaktide loomisele MerXu-st väljaspool ning suutnud ka päris mitu kriitilist olukorda ära lahendada, viies ettevõtted omavahel kokku.“ Tema sõnul on see täna osa MerXu kasvust.
„Ilma ankurkontaktideta, kellele saad toetuda, pole võimalik ühtegi platvormi luua. Registreerunud ettevõtted on nagunii osa kontaktvõrgustikust, kuid otsime pidevalt ka uusi kasutajaid, et ettevõtetele pakkuda välja reaalseid lahendusi ja tooteid,“ selgitab Raja. Päeva lõpuks soovitakse olla usaldusväärne kontaktide võrgustik tööstusettevõtetele ning ostjad ja müüjad erinevatel turgudel omavahel kokku viia.
Usaldusväärsus ja mugavus
MerXu-ga saavad liituda vaid eeskujuliku finantskäitumisega ettevõtted – kõikidele ettevõtetele tehakse taustakontroll. „Soovime luua keskkonna, kus ettevõtetel on mugav ja pingevaba äri ajada.“ Raja sõnul leidub pea iga päev mõni ettevõte, kes piletit MerXu kasutajate hulka ei saa. Kui kliendil on mõne ettevõttega halb kogemus, jõuab ka see info kohale sekunditega. „Kui ilusa fassaadi taga on kole maja, tuleb see välja,“ on Raja kindel.
Kasutajamugavuse tõstmiseks on plaanis ära lahendada erinevad makselahendused ja logistika riikide vahel. Juba täna on MerXu keskkonnas võimalik kasutada automaattõlget. Mõistagi tuleb sisse tõlkevigu ja möödarääkimisi, kuid masintõlkeprogrammid on teinud viimastel aastatel suure arenguhüppe ja Raja sõnul kasutavad ettevõtted seda võimalust palju. Kokkuvõttes peaks MerXu-st saama keskkond, kus saab oma äri algusest lõpuni ära ajada.
Kiiresti tehinguni
Aeg on raha ja eelkõige kingib MerXu just seda. „Tööriistade, seadmete ja tehnikavahendite saadavus on internetis meeletult suur, tooteid ja tootjaid on palju. Keskmiselt kulub ostujuhil õige toote leidmiseks, kontaktide loomiseks, päringute tegemiseks ja ostu kinnitamiseks paar nädalat. Me soovime ostuprotsessi viia lõpuni päevaga,“ ütleb Kaido Raja.
Kuidas ostmine siis reaalselt toimib? Kui müüja on tootele määranud transpordi hinna, on võimalus kasutada osta-kohe-nuppu. Teine võimalus on lüüa käed suhtlusaknas, kus tehingu üksikasjad kokku lepitakse. „Toimub täiesti normaalne ärisuhtlus. Lihtsalt e-mailide ja telefoni asemel lepitakse kokku vestlusaknas. Sinna on müüjal võimalus laadida ka oma arve. Kui ostja arve tasub, pannakse kaup teele,“ selgitab Raja.
Kasutajatel on võimalus platvormile sisestada ka oma ostusoov. „Otsime päringutele ka ise müüjaid nii MerXu platvormilt kui väljastpoolt. Tihti ongi kiirus oluline. Mida kiiremini reageerida, seda suurem šanss tehingusse jõuda.“
Liitumine tasuta
MerXu-ga liitumine on tasuta ja teenustasusid ei võeta. „Oleme start-up ettevõte, mille taga suured investeerimisfondid. Tegeleme platvormi arendamisega ega pea kohe investeeringut tasa teenima. Päeva lõpuks saab MerXu olema kuutasupõhine platvorm,“ selgitab Raja. „On ebamõistlik seada ostjale piire, pigem tunnustame ja kutsume liituma. See annab ka müüjale hea tulemuse.“
Kogu äri esialgu veel veebi ei koli
MerXu platvormi tulevik oleneb suuresti sellest, kas e-kaubanduse võidukäik saab ka B2B äris olema sama võimas kui eraisikutele suunatud platvormidel ning kas täna näost näkku toimivad ärisuhted saavad tulevikus meediumi veebikeskkonna näol.
2021. aastal oli Eesti Panga andmetel e-kaubanduse käive Eestis 2,5 miljardit eurot, mis on võrreldes 2020. aastaga 34% suurem. Kas ja kuidas muutuvad B2B ärisuhtluse traditsioonilised viisid, kliendikohtumiste korraldamisest kuni müügi ja tarneteni, näitab aeg. Järgneva viie aasta jooksul ennustatakse äritehingutele kõrget lendu digitaalsetes kanalites.
Uue põlvkonna äriklient ootab lihtsalt midagi täna tabamatut, näiteks ostelda veebis igal ajal, kusjuures müügimehe puudumine pole vältimatu.
34% kerkis mullu e-kaubanduse käive 2020. aastaga võrreldes.
Saunum Groupi juhataja Henri Lindal tõdebki, et praegu tuleb oma klientidega ise aktiivselt suhelda.
„Kohtume ostjatega silmast silma ja presenteerime oma tooteid. Seda ootab meilt ostja. MerXu on keskkond, kus turg peaks hakkama hoopis teistmoodi käituma,“ märgib ta.
Ka OÜ Dipperfox juhataja Otto-Henry Paasik möönab, et tema ettevõttes toimib müügivõrgustik praegu üsna hästi edasimüüjate kaudu. „Küll näeme potentsiaali lisaseadmete ja varustuse müügis, nt kulutarvikud kännupuurile ja erinevad kiirliited ekskavaatoritele, mille sihtgrupp on laiem. MerXu keskkonnas on hinnad ja kogused hästi välja toodud ning ostjal tekib pakutavast hea üldpilt,“ usub Paasik.