Rasketehnikale mõeldud iguse liugelaagrid tagavad PowerBully hooldusvaba sõidu nii metsas, mudas, nõmmel kui ka kõrbes, sest Kässbohrer Geländefahrzeug AG arendas PowerBully välja just läbimatu maastiku jaoks.
Roomiksõiduk rajab endale sihtkoha suunas teed kõikjal, kus ratastega sõiduk meelt heidaks. Nii tuleb ka selles olevatel liugelaagritel ületada erilisi takistusi. Need peavad tõrkumata taluma mustust, niiskust ja tolmu. Seetõttu tegid disainerid panuse iguse hooldusvabale rasketehnika materjalile: igutex TX1.
Kässbohrer Geländefahrzeug AG on tuntud PistenBully tootja – seade, mis tagab alati hoolitsetud nõlvad maailma suusakuurortides. Kuid PistenBully pole ainus sõiduk, mida Laupheimi juurtega ettevõte toodab. PowerBully on sõiduk, millega Kässbohrer soovib avada täiesti uue turu. Jõulise nime taga on suure kandevõimega veosõiduk, mis saab hakkama ka kõige ebatavalisemate töödega raskel maastikul. PowerBully on suure raamiga roomiksõiduk, millele saab paigaldada puurimismasinaid, tõsteplatvorme, liigendiga noolkraanasid ja kallureid ning palju muudki, olenevalt kliendi soovidest. Kasutusalad ulatuvad gaasi- ja naftatorustike, elektri- ja telefoniliinide ehitamisest ja hooldamisest kuni tulekaitse, mullauuringute ja transporditöödeni, võimalikud on ka paljud muud rakendused.
Kuni 16,6-tonnise kandevõimega PowerBully ehitatakse kliendi spetsifikatsioonide järgi. Paindliku kohandatavuse tagavad paljud valikuvõimalused, nagu raamipikendused, telemeetria; laia, kitsa või võrega kabiini võimalus ning ka erinevad roomikud.
Äärmuslikud töötingimused
Roomikutega sõidukid avaldavad maapinnale väga vähe survet ning mõjutavad seetõttu keskkonda minimaalselt. Kuid PowerBully suudab töötada äärmuslikes keskkonnatingimustes. Sest seda on vaja kõigil pinnastel, kus ratastega sõiduk edasi ei jõuaks. „Muda ja lörts, samuti eraldatud, järsud ning kivised ja tolmused keskkonnad on need, kus PowerBully tegutseb,” selgitab Kässbohrer Geländefahrzeug AG PowerBully äriarendusjuht Simon Holland.
Eraldatud kohtades tegutsedes on põhimure ilmne: PowerBullyle peab saama loota ka siis, kui järgmine tee on kilomeetrite kaugusel. Seetõttu peavad kõik sõiduki komponendid töötama usaldusväärselt ning olema tõrkekindlad ja vajama vähe hooldust.
Kulud väiksemaks, tehnoloogia paremaks
PowerBullyt ümber kujundades uuris Kässbohreri arendusinsener Marius Holder varem kasutatud liugelaagreid. Käsitsi treitud spetsiaalsed plastlaagrid olid liiga kallid ning nende valmistamine aeganõudev. Saadaval olid ka pronkspuksid ning kattega teraspuksid, kuid need jäeti kõrvale veelgi kõrgema hinna ning erinõuete tõttu. „Eriti sõiduki šassiis paiknevad liugelaagrid puutuvad kokku äärmuslike tingimustega. Telgede ümber on niiskus, liiv ja kivid,” räägib Holder. Roomikud viivad neisse sõlmedesse veel omakorda saasteaineid. Tihendusele vaatamata pole alati võimalik mustust laagritest eemal hoida. Liugelaagrite kinnikiilumine tooks kaasa tohutuid kahjustusi, alates maastikuga kohanevuse kadumisest kuni roomiku maha libisemiseni, mis põhjustaks sõiduki seiskumise. Juhtum, mida tuleb ennetada ja seega liugelaagrite jaoks suur väljakutse.
Õige materjali otsingul
„Kuna teistes projektides on olnud iguse liugelaagritega häid kogemusi, võtsin 2020. aasta maikuus ühendust Reiner Nusseriga,” meenutab Marius Holder. Korraldasime katse kolme erineva iguse materjaliga, samuti metall-laagri ning varem kasutusel olnud, konkurendi valmistatud treitud laagriga ning tegime pikaajalise katse reaalsetes tingimustes Kässbohreri võlliga,” selgitab igus GmbH tehniline müügijuht Reiner Nusser. „Nii selgus, et igutex TX1 on PowerBully jaoks optimaalne materjal.”
Katsed tehti standardsetel raske kiikuva koormuse jaoks mõeldud katseseadmetel Kölnis asuvas iguse 3800-ruutmeetrises laboris. Kulumismäära kindlakstegemiseks mõõdeti laagrite seinapaksust enne ja pärast katset, kasutades välismikromeetrit jõu suunal. Katse näitas, et materjali TX1 tööiga on kaheksa korda pikem kui eelmisel liugelaagril. Numbrites väljendatult: kuivades tingimustes on kõige suurem kulumismäär treitud plastlaagril: umbes 832 µm/km; kõige väiksem laagril iglidur Q2: umbes 73,5 µm/km. Määritud olekus on kõige suurema kulumismääraga metall-laager (umbes 199 µm/km), kõige väiksemaga igutex TX1 (umbes 70 µm/km).
igutex TX1: rasketehnika materjal PowerBully jaoks
igutex TX1 on kiudkomposiit liugelaager, mis nagu kõik iglidur ja igutex liugelaagrid, on isemääriv ja kuivalt töötav. Üksikutel juhtudel, nagu näiteks PowerBullys, saab laagrit ka määrida, et tagada võlli korrosioonikaitse. igutex TX1 on ühtaegu nii väga hea kulumisteguri ja hõõrdeteguriga kui ka hea mõõtmestabiilsusega. „Kuna igutex TX1 materjalist liugelaagrid on keritud pikast kiust, taluvad need isegi tugevaid lööke ning on mõõtmetelt väga stabiilsed,” kinnitab Reiner Nusser. Seetõttu saab igliduri ja igutexi liugelaagreid kasutada isegi rasketehnika rakendustes – metallist lahenduste asemel, mis nõuavad alati püsivat määrimist – või seal, kus määrde puudumine võib põhjustada hooldus- ja remondikulusid ning masinarikkeid.
TX1 talub väga hästi ka erinevaid temperatuure, kemikaale ja niiskust ning sobib seetõttu ideaalselt PowerBully erinevateks kasutusviisideks. Vähene maksimaalne veeimavus (alla 0,1 massiprotsendi) koos mereveekindlusega tähendab, et igutex TX1 materjalist liugelaagreid saab kasutada isegi rabades või jõgedes.
Laagrid täidavad olulisi ülesandeid
PowerBully võnkuvates telgedes on kasutusel neli igutex TX1 materjalist liugelaagrit. Teljed kompenseerivad sõidu ajal ette tulevaid ebatasasusi. Laagrid taluvad roomiksõiduki 30-tonnist kogumassi ning suurt pinnasurvet. Lisaks taluvad laagrisõlmed ka neisse sattuda võivat muda, niiskust, mustust ja peeneteralist liiva. Sama kehtib ka kahe igutex TX1 liugelaagri kohta, mis asuvad roomiku pingutusteljes. 131- ja 156-millimeetrise siseläbimõõduga puksid valmistati spetsiaalselt Kässbohrer Geländefahrzeug AG tarvis.
PowerBully sai kuldse manuse auhinna
PowerBullys kasutusel oleva igutex TX1 liugelaagriga suutis Kässbohrer Geländefahrzeug AG ka 10 manuse auhinna žüriid veenda. Auhinnaga tunnustatakse polümeerist liugelaagrite põnevat ja loovat kasutamist. Sel aastal laekus auhinnale 582 rakendust 41 riigist. Žürii, mis koosnes erimeedia ning äri- ja teadusvaldkondade esindajatest, valis välja neli rakendust, mis eristuvad tehnilise ja majandusliku tõhususe ning loovuse poolest. Kässbohrer rõõmustas kuldse manuse auhinna ja 5000-eurose auhinnaraha üle. „Auhind on tunnistus heast koostööst meie tarnija igusega ning kinnitab meile, et oleme leidnud hea lahenduse, nii tehnilises kui majanduslikus mõttes,” võtab ekspert Marius Holder asja kokku.
Rohkem infot hooldusvabade rasketehnika materjalide kohta:
www.igus.ee/bearings-for-construction-machinery