Elekter on ostmiseks hästi lihtne toode. Ükskõik kellelt sa ostad, on elektri kvaliteet ja omadused täpselt samad.
Müüjad võivad elektri kui toote ümber lisada muid mugavusteenuseid, aga need on alati teisejärgulised. Oluliselt keerulisem on osta elektrit hea hinnaga.
Kui järgida elektri ostmisel kolme soovitust, siis ei ole ka hea hinnaga elektri ostmine enam nii keeruline.
1. Lepingu sõlmimise ajastus peab olema õige
Siin peitub kuni 30% elektrihinna võidust. Kui meedia kirjutab elektri börsihinnast, siis räägitakse üks päev ette hindasid noteerivast Nord Pool Spot elektribörsist. Selleks, et elektril ei oleks ettevõtte jaoks iga tund uus hind, on olemas teine börs, millest Eesti meedias kunagi ei kirjutata. Sellel börsil kuvatakse elektri hinda mitmeks aastaks ette ja selle börsi nimi on Nasdaq OMX Commodity.
Praegu ei osta Nasdaq OMX Commodity börsil kaubeldavaid elektritooteid ükski Eesti tootmisettevõte. Põhjus on lihtne, neil ei olegi sealt võimalik elektrit osta. Kuid miks see börs siis elektriostjale tähtis on? Seal noteeritud tuleviku elektrihindasid võtavad Eesti elektrimüüjad aluseks klientidele fikseeritud elektrihinna arvutamisel.
Kui elektrihinnad Nasdaqi elektribörsil langevad, siis langevad hinnad ka Eesti klientidele tehtavates elektripakkumistes ja vastupidi. Nasdaqi elektrihindasid jälgides on võimalik hästi aru saada, millal tulevikuks elektrilepinguid sõlmida. Elektritarbijat võiks huvitada tulevikutehingud alates ühest kvartalist kuni järgneva viie aastani. Nasdaqi hindade liikumisega kursis oleval ettevõtjal on võimalik olla elektrimüüjale võrdväärsem läbirääkimispartner.
Vähempakkumisega energiaoksjonite korraldajana jälgime elektrihinda Nasdaqi börsil oma klientide huvides iga päev. Neile, kes soovivad, saadame kord nädalas e-kirjaga elektrihindade graafiku koos soovitustega, mis jagunevad kolmeks: elektriostuga oodata, ostmist kaaluda ja elektrit osta.
2. Taga enda jaoks elektrimüüjate maksimaalne konkurents
Eestis on umbes kümme elektrimüüjat, kes müüvad elektrit lõpptarbijatele. Enamik ettevõtteid teab neist kolme või heal juhul nelja. Kui oled ise või elektrikaubanduse professionaali soovitusi järgides jõudnud elektriostu ajastusega punkti, kus aeg elektriostu jaoks näib olevat õige, on vaja tekitada müüjate vahel maksimaalne konkurents. Energiaoksjon.ee keskkonnas käivad oksjonitel vähempakkumisi tegemas viis-kuus elektrimüüjat.
Praeguseks on toimunud 35 oksjonit, millest 25 lõppesid elektrilepingu sõlmimisega, st ostjad said enda jaoks sobiva hinna. Lisaks võtame enne oksjoni korraldamist elektrimüüjatelt pakkumised ka oksjoniväliselt. Ka Energiaoksjoni kliendid on mõnikord võtnud enne oksjonit pakkumisi elektrimüüjalt, kes ei soovi konkurentsi tõttu oksjonile pakkumist edastada. Nende 25 oksjoni puhul, mille lõppedes sõlmis ettevõte müüjaga elektrilepingu, on olnud vaid üks juhtum, kus klient on saanud oksjonil kujunenud elektrihinnast parema hinna oksjonil osalemisest keeldunud elektrimüüjalt.
Ükskõik kas kasutad elektri ostmiseks oksjonikeskkonda või võtad pakkumised otse elektrimüüjatelt, soovitame oma kogemusele tuginedes igal juhul panna elektrimüüjad omavahel võistlema. Energiaoksjon teeb ostjale konkurentsi tagamise lihtsamaks. Elektrioksjon aitas 2019. aasta lõpus klientidel sõlmida 1,4 miljoni euro väärtuses elektrilepinguid.
3. Väldi musta stsenaariumi kujunemist
Must stsenaarium on olukord, kus elektrit ostev ettevõte jääb passiivseks ja elektrimüüja pikendab lepingu automaatselt. See on hästi lihtne juhtuma. Nagu sa juba aru said, siis selleks ei pea mitte midagi tegema. Neile ettevõtetele on meil halb uudis. Tõenäoliselt maksavad nad elektri eest palju rohkem kui teised sarnased ettevõtted.
Tegime kuu aega tagasi tuttava ettevõtjaga katse. Helistasime ühe elektrimüüja äriklienditeeninduse kontaktidele ja rääkisime oma soovist osta 2020. aastaks kliendi trükikojale fikseeritud hinnaga elektrit. Andsime ärikliendihaldurile ettevõtte andmed ja meile tehti pakkumine 7,39 senti kWh. Telefonivestluses ei jäänud meil ühtegi võimalust hinna üle läbi rääkida. Kuna hind oli väga kõrge võrreldes meile teadaoleva turuhinnaga, siis tänasime viisakalt pakkumise eest, aga tehingut loomulikult ei teinud. See on ka tõenäoliselt see hind, mille trükikoda oleks saanud, kui ta oleks passiivse kliendina sama elektrimüüja juures lasknud lepingul automaatselt pikeneda.
Korraldasime samal päeval trükikojale Energiaoksjoni veebikeskkonnas elektri ostmiseks vähempakkumisega oksjoni. Oksjonil osales viis elektrimüüjat. Konkurentsi tõttu tegi mõni elektrimüüja ka mitu pakkumist, kui keegi oli oksjonil temast vahepeal madalama pakkumise teinud. Elektrioksjoni tulemusena saime elektri hinnaks 5,162 senti kWh. Klient sai sedasi endale 30% parema elektrihinna, kui varem samal päeval telefonis tehtud pakkumise puhul.
Võidavad pikemaks ajaks planeerijad
Kuldar Veere, AS Rait nõukogu esimees
Võin oma kogemusest öelda, et Energiaoksjonist on seda rohkem kasu, mida kaugema perioodi jaoks elektrit osta. See tähendab seda, et kui tahta sõlmida lepingut lähiajal algavaks lühikeseks (kuni aastaseks) perioodiks, siis on erinevate müüjate hinnapakkumised küllaltki sarnased. Kui aga perioodi algus on kaugemal kui kuus kuud, siis on elektrimüüjate hinnavahed juba märgatavad ja kõige lihtsam viis parim pakkumine saada on kasutada Energiaoksjoni pakutavat keskkonda.
Hea teada
Kuidas energiaoksjon toimib?
Energiaoksjonil viiakse aastas vähemalt 100 MWh tarbivad ettevõtted kokku elektrimüüjatega.
- Elektrit osta sooviva ettevõtte ostusoov pannakse veebioksjoni keskkonda üles. Ostja nime näevad ainult müüjad.
- Energiaoksjoni meeskond saadab müüjatele oksjonil osalemise kutse.
- Igalt elektrimüüjalt küsitakse enne oksjoni algust alghind, hinnad sisestatakse oksjonikeskkonda.
- Kokkulepitud ajal avatakse 15 minutiks väheneva hinnaga veebioksjon, kus müüjad näevad madalaimat hinda ja saavad kordamööda madalaimast hinnast vähem pakkuda, kuni on selgunud odavaim MWh hind.
- Pärast veebioksjoni lõppu kuulutab elektrit osta soovinud ettevõte oksjoni õnnestunuks või ebaõnnestunuks.
- Ainult õnnestunud oksjoni korral edastab energiaoksjoni meeskond ostjale ja madalaima hinna pakkunud müüjale kontaktid elektrilepingu sõlmimiseks.