Tööstusseadmete eksperdi ja Eesti Masinatööstuse Liidu nõukogu liikme Toomas Tammeri sõnul on automatiseerimise üks põhitingimus, et ettevõttes on piisavalt palju standardtegevusi või -liigutusi, mida annab automatiseerida ja robotiseerida.
Toomas Tammer on veendunud, et selle eeltingimuse täitmine annab n-ö rohelise tule automatiseerimise otsusele. Samas ei tasu tema hinnangul ühest robotist ka liiga palju oodata. Näiteks seda, et robot lahendaks ära kõik tootmisega seotud vajadused.
„Tihtilugu tahetakse saada ühest masinast kokku n-ö täielikku orkestrit. Enamasti see ei õnnestu,” märgib Tammer.
Kvaliteettööjõu vabastamine
„Robotiseerida tasub tootmise baastegevustest maksimaalselt 80%. Inimest pole mõistlik kõigist tegevustest välja võtta,“ leiab Tammer. „Automatiseerimise mõtteks peab olema, et sama tegevust inimene ei pea uuesti üle tegema või lisaks tegema. Ettevõte peab endalt küsima, mis on soetatava roboti eesmärk. Kas asendada inimtööjõudu, keda ei ole niikuinii kusagilt võtta või aidata firmal olla senisest kasumlikum, efektiivsem. Või suurendada ettevõtte võimekust mõnel muul alal.“
Lisaks tuleks tema sõnul eelnevalt täpselt lahti kirjeldada, milles seisneb robotiseerimise põhiline eesmärk.
„Kõigepealt peab robot selle põhieesmärgi ära täitma ja teostama,“ selgitab pika robotiseerimisalase kogemusega Toomas Tammer. „Pole mõtet panna masinat tõstma mingit tükki edasi-tagasi, pakkima või grassi eemaldama ja mingeid muid tegevusi veel teostama. Eesti väiketootmiste juures pole see mõistlik.“
Roboti kasuks räägib Tammeri sõnul ka asjaolu, et niimoodi saab ettevõttesse tööjõudu, kes ei taha teha kohvipausi ega jää ootamatult haigeks.
„Ainult robotile saab sellist tööd anda ja tihtipeale on see soodsam kui palgafondi kulutada,“ ütleb ta. „Robotiseerimise eesmärk peaks olema kvaliteetse tööjõu aja vabastamine, et anda võimalus lisandväärtuse loomiseks. Operaator ei pea kruustange kinni-lahti keerama, vaid ta on robotcelli juht,“ toonitab ta.
Targad valikud
Tammeri sõnul peaks esimene küsimus olema: „Miks me robotit tahame ja millist probleemi me lahendame.“ Seda koos meeskonnaga arutades tuleb siis vastused üheskoos kirja panna.
„Seejärel võiks suhelda mõne kliendiga ja uurida, kas on võimalik ka koostöömahtu suurendada, sest automatiseerimise tulemus peaks olema ju rohkem kvaliteetset toodangut,“ kirjeldab Tammer. „Neid vastuseid on hea teada, sest roboti valikul mängivad nüansid olulist rolli.“
Tammer toob välja, et enne konkreetse roboti või tehnoloogia kasuks otsustamist tuleks kasutada koostööpartnerite abi.
„Tuleb valida partnerid, kes mõistavad sinu ettevõtte tootmisprotsessi, suudavad lisaks roboti teemal nõustamisele ka natuke laiemat pilti vaadata ning efektiivsust luua. Heas mõttes ka ebamugavaid küsimusi esitada kogu tootmise kohta. Mitte olla üksnes eksperdid roboti müügiprotsessi jooksul,“ selgitab ta.
Jätkusuutlik tööprotsess
Koostööpartneri valikul tasuks jälgida, et kui ostetakse robot või seade, tuleb dokumentatsiooni lahti kirjutada, milliseks perioodiks me endale seadet soetame. Näiteks mõelda, kas ja kui oluline on koostööpartneri või seadme pakkuja puhul järelteeninduse võimekus.
„Küsimusi esitades tuleb vaadata ka suurt pilti, näiteks kui mitu inimest tegelikult tööl on. Kas ettevõte, kes seadet või teenust pakub, on viimase kolme aasta jooksul olnud kasumis või kahjumis ehk kui jätkusuutlik koostööpartner on?“ jagab Tammer soovitusi. „Aga võib-olla sa ostad endale mingi unikaalse seadme ja seadme müüjat poole aasta pärast enam ei olegi. Peaksime endalt küsima, kas ostan seadme üheks aastaks, viieks või kümneks aastaks. Siin ongi tähtis, kui suutlik ja kestlik see partner selle aja jooksul on,“ tõdeb ta.
Tammer lisab, et ettevõttesse automatiseerimist planeerides tuleb kaaluda, kui innovaatiline ja jätkusuutlik on võimaliku koostööpartneri seljatagune. Võib-olla hind polegi kõige määravam. „Kahjuks ei olda robotiseerimisel veel harjutud läbi mõtlema, mida oma tarneahelalt tegelikult oodatakse,” nendib Toomas Tammer.
Koostööpartneri taust
Seega on oluline endale selgeks teha, millist abi robotilt või süsteemilt oodatakse. Kas ettevõttele on oluline ainult seade või ostetakse selle seadmega koos ka mingeid tegevusi, mida tahetakse ära automatiseerida. Sellisel juhul võiks see tegevus uues soetatavas seadmes juba sees olla. Tammer soovitab mitte osta niivõrd tehnilist parameetrit, vaid ennekõike laitmatult töötavat lahendust, mis ettevõttele ka reaalselt kasu toob või siis mingeid murekohti lahendada aitab.
„Enne otsustamist tuleb mõelda, kas see lahendus on maailmas unikaalne. Kui teenusepartneriga midagi juhtub, kas on keegi teine, kes suudab seda üle võtta,“ manitseb Tammer tähelepanelikkusele. „Veel tasub uurida, kui paljud spetsialistid selle firma juurest on viimasel ajal ära läinud või juurde tulnud. Nii näed, kas ettevõte kasvab ja on jätkusuutlik.“