• Meediapilt
  • EhitusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
TööstusEST
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Arendus
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Eksport
    • Elektroonika
    • Energeetika
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Euroopa Liit
    • Finants
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • IT
    • Kaitsetööstus
    • Kaugküte
    • Keemiatööstus
    • Keskkond
    • Kogemus
    • Mäetööstus
    • Masinatööstus
    • Persoon
    • Plastitööstus
    • Probleem
    • Puidutööstus
    • Rohepööre
    • Seadus
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Toetus
    • Toiduainetööstus
    • Tööjõud
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Thermory Loo tehase termohoone. Foto: Marko Kajandu

    Eesti puidueksport 2025: innovaatiline, uusi nišše loov, valmis eriprojektideks

    Kiibikeskuse asutanud konsortsiumi liikmed. Foto: EIS

    Kiibikeskuse käivitamine tähendab olulist sammu Eesti tehnoloogiafirmadele

    Jäätmematerjalide taaskasutusele on suunatud ka Kuusakoski algatatud noorte keskkonnaprogramm Rohejaht, milles tänavu osales üle Eesti enam kui 15 400 inimest. Foto: Vallo Kruuser

    Ringmajandusele üleminek vajab ühist visiooni ja terviklikku ökosüsteemi

    Raul Kirsimäe, Swedbank. Autor: Jake Farra

    Swedbanki tööstusuuring 2025: töötlev tööstus seab kursi kasvule

    Eelmine LIGNA mess toimus 2023. aastal . Foto: www.ligna.de

    LIGNA 2025 fookuses puidutööstus

    Kuni 24. maini saab Keskkonnainvesteeringute Keskusest küsida toetust liigiti kogutud tekstiili-, plasti-, bio- ja pakendijäätmete töötlemiseks. Foto: Pixabay

    Senisest rohkem ettevõtjaid saab toetust jäätmete ringlussevõtuks

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Bauroci blogi
  • Kolleegium
  • Toimetus
TööstusEST
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Arendus
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Eksport
    • Elektroonika
    • Energeetika
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Euroopa Liit
    • Finants
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • IT
    • Kaitsetööstus
    • Kaugküte
    • Keemiatööstus
    • Keskkond
    • Kogemus
    • Mäetööstus
    • Masinatööstus
    • Persoon
    • Plastitööstus
    • Probleem
    • Puidutööstus
    • Rohepööre
    • Seadus
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Toetus
    • Toiduainetööstus
    • Tööjõud
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Thermory Loo tehase termohoone. Foto: Marko Kajandu

    Eesti puidueksport 2025: innovaatiline, uusi nišše loov, valmis eriprojektideks

    Kiibikeskuse asutanud konsortsiumi liikmed. Foto: EIS

    Kiibikeskuse käivitamine tähendab olulist sammu Eesti tehnoloogiafirmadele

    Jäätmematerjalide taaskasutusele on suunatud ka Kuusakoski algatatud noorte keskkonnaprogramm Rohejaht, milles tänavu osales üle Eesti enam kui 15 400 inimest. Foto: Vallo Kruuser

    Ringmajandusele üleminek vajab ühist visiooni ja terviklikku ökosüsteemi

    Raul Kirsimäe, Swedbank. Autor: Jake Farra

    Swedbanki tööstusuuring 2025: töötlev tööstus seab kursi kasvule

    Eelmine LIGNA mess toimus 2023. aastal . Foto: www.ligna.de

    LIGNA 2025 fookuses puidutööstus

    Kuni 24. maini saab Keskkonnainvesteeringute Keskusest küsida toetust liigiti kogutud tekstiili-, plasti-, bio- ja pakendijäätmete töötlemiseks. Foto: Pixabay

    Senisest rohkem ettevõtjaid saab toetust jäätmete ringlussevõtuks

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Bauroci blogi
  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
TööstusEST
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Industry50_2025

Vajame otsustusõigust enda kliimapoliitika kujundamise üle

autor: Viljar Kirikal, Viru Keemia Grupi regulaatorsuhete juht
november 2021
Kategooria: Energeetika, TööstusEST november 2021
Vajame otsustusõigust enda kliimapoliitika kujundamise üle. Foto: Pixabay

Kliimaaktivistide väljaastumised on muutunud igapäevasteks, samas jääb selgusetukls, kui palju need aktivistid üldse aduvad kliimamuutuste tegelikke tagamaid ja põhjusi. Foto: Pixabay

Kliimapoliitikat ja eriti selle viimast revolutsioonilist Euroopa Komisjoni ettepanekut – Fit for 55 – on küll välis- ja siseajakirjanduses valitud detailides lahatud, kuid seejuures on jäänud varju EL-i kliimapoliitika mõned olulisemad fundamentaalsed omadused ja küsimus Eesti võimalustest enda kliimapoliitikat ise juhtida.

Eriti oluline on selliste omaduste avamine nendele sektoritele, mis alles nüüd hakkavad EL-i kliimapoliitika mõju majandustulemustes tundma. Eriti transpordi, laevanduse, ehituse, põllumajanduse ja metsanduse valdkonnas.

Tänaseks on selge, et EL-i kliimapoliitikal on rohkem seost poliitikaga ja vähem kliimaga. Seda põhjusel, et EL-i KHG marginaalse jalajälje (7,3% Maa iga-aastase arvestusliku heitme) vähendamist neto-nulli kommunikeeritakse ülemaailmse kliimaprobleemi lahendusena. Jättes arvestamata 92,7% saastet tekitava Maa. Selle asjaolu peitmiseks jäetakse meile heitmete vähendamise mõju osas teadlikult vale mulje ning lämmatatakse võimalikud kliimapoliitika reformi arutelud veel kiirema liikumise vajadusega, sest muidu maailm põleb.

Mängu juhib suur poliitika

Tõsiasi on, et EL-i liikmesriikidel on kehtiva poliitika tingimustes kaduvväike roll kliimamuutusi juhtida. Küll aga on selline roll Hiinal, Indial, USA-l, Venemaal jt suurtel saastajatel, kus pööret veel näha ei ole. Maailm on tervikuna kasvutrendis. On ka selge, et Pariisi kokkulepe on küündimatu ja täitmiseks vaid neile, kes soovivad ja peavad seda vajalikuks. Siiani ei ole suutnud arenenud riigid täita võetud kohustust abistada iga-aastaselt rohkem kui 100 miljardi euro ulatuses arenguriike majanduse roheliseks struktureerimist. See võtab hästi kokku, kuhu oleme kliimapoliitikaga liikumas – teeme midagi, kuid vaid näiliselt.

EL-i ainus mõjus panus kliimamuutuste juhtimiseks saab olla uue efektiivse rahvusvahelise kokkuleppe põhialuste väljatöötamine, sellise kokkuleppe allkirjastamisele riikide veenmine ning sellise lepingu täitmisele kaasaaitamine. Ka rahvusvaheline energiaagentuur pidas energiasektori neto-0 heitme raportis toimivat rahvusvahelist kokkulepet kriitiliselt vältimatuks ja kiireloomuliseks. Seega on kõik muu suures pildis poliitiline asendustegevus, mis võimaldab mõningate näiliselt kliima-aateliste poliitikute, ametnike ja ettevõtjate mõjuvõimu ja varade akumuleerimist, tehes sellega rohkem kahju, hägustades fookust ja kulutades aega.

Peab tunnistama, et toimiva kliimapoliitilise rahvusvahelise kokkuleppe eeskõneleja saab olla vaid riik, või riikide ühendus, kelle „kodu“ on korras. Mõistan, et EL-il on kliimapoliitiliselt hea algpositsioon selleks ning sellist positsiooni proovitakse järjest suuremate KHG vähendamise loosungitega kindlustada. Mõistetav, kuid mitte kestlik, sest läbiv eesmärk on tõstatatud kitsalt rohepöördeline, geopoliitiliselt isoleeritult. Selliselt ennast imetledes ja pimesi jätkates jookseme aateliselt vastu seina.

Unistused läbisegi reaalsusega

EL-i panus maailmamajanduses on väike, järjest marginaliseeruva rolliga, ning suurema sõltuvusega Venemaast ja Aasiast. Praegune kliimapoliitika kurss on neid suundumusi kiirendav. Kui soovime enda rolli ja positsiooni parandada, siis ei saa seda teha kitsalt oma kliimatrummi tagudes, vaid targalt mängides – analüüsides tervikpilti. EL-il on targem seada eesmärk majanduse ümberstruktureerimisest selliselt, et see on kestlik. Ja seal ei ole (meist vähe sõltuv) kliimamuutuse juhtimine peaeesmärk, vaid looduse mitmekesisuse ja taastootmise, sotsiaal, majanduse, turvalisuse jt kõrval üks olulistest tervikut moodustavatest sammastest.

Poliitiku vaatest on ehk arusaadav, et valijat on pidevalt vaja toita signaaliga progressist. Olgu selle mõõdikuks majanduskasv, rahvastiku juurdekasv või KHG vähendamine. Kliimamuutuse juhtimine on ju põhjendatult oluline. Seda on valijale lihtne müüa. Kuid kahjuks müüakse kliimapoliitikas valijale progressi visiooni soovide ja unistustena, arvestamata elulisi fakte ja seda, kas teekond on üleilmselt ettenähtav ja siht pakutud vahenditega saavutatav. Nii ka Eestis. Arengukavades jutustatakse visioon ilusast tulevikust ja õigusaktidega reguleeritakse mugavalt esmajärjekorras seda, mis kaudsemalt jõuab valijani. See on ka üks põhjus, miks reguleeritakse kliimapoliitikas peaasjalikult pakkumise poolt (tootjad) ning vähem nõudluse poolt (tarbijad).

Nii jätame kõrvale tõsiasja, et tarbijate hulga kasv ja selle massi kasvav nõudlus naudingute järele ja puuduse vältimise järele on otsene kliimamuutuse survetegur. Seni, kuni survetegurina ei nähta tarbijat, ei saa ka tarbija vastutada kliimamuutuse eest. Seni kuni tarbimise nõudlust rahuldavad tootjad on süüdi kliimamuutuste tekitamises, ei võta tarbijad vastutust muuta enda käitumist – tarbida vähem ja eelistada säästlikumaid tooteid.

Oht jääda sabassörkijaks

Eesti poliitikutel meeldib viidata riiklikele arengukavadele. Õiguslikult ja sisuliselt on arengukavad õigustuseks nõuda ministeeriumitel tegevuseks raha riigieelarvest ning on täitmiseks vaid valitsussektorile, nii nagu tõlgendus sobib. Kuna arengukavad kujundab valitsus täitmiseks iseendale, siis ongi valitsussektor mugavalt arengukavade ringkaitses, otsustades ise, mis kui palju täitmiseks on. Ootuspäraselt loosunglik on ka arengukava „Eesti 2035“.

Eestis tuleb kliimapoliitilise vastutuse võtmiseks hakata kliimapoliitikat juhtima riigikogul. Seadusega saab seada lisaks valitsussektorile ülesandeid ka erasektorile, sh tarbijatele.

Seega, kui Eestil on tõeliselt poliitiline soov hakata kliimapoliitikat tähendusrikkalt juhtima, tuleb alustada selleks vajaliku ühiskondliku kokkuleppe selgitamisega ning kliimavaldkonna raamseaduse loomisega.

Käsk on üks efektiivsemaid avalikke meetmeid kutsuda esile ühiskondlikku muutust. Oluliselt piiratum ja selle võrra lihtsamini kontrollitav ühiskond ei ole utreering. KHG põhine plaanimajandus ongi EL-i kliimapoliitika alustala ja seni ainuke utoopiline lõppsiht, kui pimeusklikult kliimaeesmärgi ülimusega jätkata.

Kas Eesti on EL-i kliimapoliitika plaanimajanduses võitja või kaotaja, sõltub sellest, kui palju võtame ise vastutust enda elukeskkonna kujundamise üle.

Vaja on analüüsida, kas oleme juba põhjendamatult liiga palju loovutanud vastutust EL-i institutsioonidele ja sellega minetanud võimaluse võtta ise vastutust. Iseseisva riigina peaks meil olema võime otsustada ise neid küsimusi, mida vältimatult ei ole vaja anda EL-i institutsioonidele. Kliimapoliitika on üks neist.

Maksumäära piir on määramatu

Mis on täpselt see rahaline kasu, mida Eesti saab teiste liikmesriikide kohustusi kandes EL-i liikmesriikide ülese KHG vähendamise (55% 2030 vs 2005) plaani täitmisel. Liikmesriikide ülene eesmärk võimaldab paindlikumalt EL-i eesmärki täita, kuid mitte Eesti oma. Ja sellisel juhul peab olema ka sellele vastav boonussüsteem.

Analoogiat kohaldades on ka EL maailmas vastutasuta täitnud ju teiste riikide kohustusi KHG vähendamisel. Erinevalt ülejäänud maailmast on EL-il õiguslikud vahendid oma soove maksma panna ning Eesti on seni oma vastutust minetava rolliga nõustunud.

Eestil on valik minna senise vooluga kaasa, kuid selle juures peab arvestama, et siis nõustub Eesti kliimapoliitikas vastutuse loovutamisega.

Kuigi kliimapoliitika ei ole EL-i aluslepingute järgi ühenduse ainupädevusse kuuluv valdkond, oleme olukorras, kus Eestil puudub võimalus vastavalt enda eesmärkidele paindlikult kujundada enda kliimapoliitikat. Vastutust tagasi võtta on keeruline, sest EL-i kliimapoliitika alustala – heitmekaubandussüsteem – on juba Euroopa Komisjonis kehtestatud. Samuti kliimapoliitilise suveräänsuse taastamiseks peab murdma Brüsseli umbes 20 aasta paksuse bürokraatia ja eneseõigustuse barjääri.

Siiani klammerduvad poliitikud ja ametnikud kaks dekaadi vana poliitika külge, mis senise perspektiivitu lähenemise muutmise vajadust ei tunnista ega võimalda. Senise süsteemi perspektiivitust näitab EL-i ettevõtete konkurentsivõime vähendamine tasemele, kus EL-i KHG vähendamise uued saavutused saavad tulla vaid kolmandatele riikidele sama süsteemi kehtestamisega. See on esimene katse importida EL-i kliimapoliitika kulu kolmandatesse riikidesse.

Tõsi, sellise ettepaneku õigusliku aluse vaidlused veel kestavad, kuid sisuliselt on tegu piiril kohaldatava EL-i turule pääsemise maksuga, mille määr on sõltuv süsteemi määratud toote CO2 mahukusega. Seega peaksid kolmandate riikide tootjad hakkama oma tootmist kujundama ümber vastavalt EL-i maksupoliitikale. See tõstatab küsimuse kolmandate riikide vastureaktsioonidest ja -meetmetest. Ja ei ole vähetähtsam, et EL-i piirimaksu omavahendite tulust ca ¾ (6 mld €) on kolmandate riikide asemel oodatud laekuma hoopis EL-i tootjatelt.

Kahjuks on ülalkirjeldatud meede juba eelnevalt väljatoodud põhjustel ankurdatud EL-i heitmekaubandussüsteemi (HKS) külge. See tähendab lühidalt, et CO2 maksumäär ajas kasvab, kuid maksulagi on prognoosimatu.

See on tekitanud HKS-i kohustuslastele olukorra, kus investeeringuid, sh CO2 vähendamisse, ei tehta, sest see on riikliku rahalise kohustuse määrmatuse tõttu hoolsuskohustust järgides liiga riskantne rahapaigutus. Juba paari aasta pärast on selline määramatus reaalsus ka teistes sektorites.

Õnneks on HKS-ile olemas kliimapoliitikas sobilikum investeeringute tegemiseks piisavat õigusselgust ning kliimapoliitika eesmärkide täitmisel liikmesriikidele suuremat otsustusõigust andev alternatiiv.

Selline HKS-ist kulutõhusam, subsidiaarsem ja proportsionaalsem alternatiiv on võimalik viia ellu juba kehtiva keskkonnatasude seaduse CO2 saastetasu instrumendina, kus EL-is ühtlustatud lähenemiseks on võimalik vajadusel sätestada saastetasu ühtlustatud miinimummäärad. Määrad, mida liikmesriikidel on võimalik vastavalt riiklike kliimaeesmärkide muutunud vajadusele ise tõsta.

Selline ühtlustatud CO2 maksumäär oleks samuti EL-i piiril kohaldatult märksa õiglasem, selgem ja vastuvõetavam ka kolmandatele riikidele, sest kaoks siseturu eelistamise argument ning piirimaksu senise ettepanekuga kaasnev seni veel hoomamatu mahuga bürokraatia.

Artikkel ilmus 2021. aasta ajakirja TööstusEST energeetika erinumbris. Kõik artiklid loetavad siin.

Ajakirja trükiversioon jõuab kõikide Eesti tööstusettevõteteni:

TööstusEST november 2021

Sildid: arvamusenergeetikaenergiasõltumatusEuroopa LiitFit for 55
ShareTweetShare
Eelmine artikkel

Mereala planeerimine – vajalik samm tuuleenergeetika arenguks

Järgmine artikkel

Eesti saab tagada energia varustuskindluse väikese tuumareaktoriga

Seotud artiklid

Päikesepaneelide paigaldamine. Foto: Shutterstock
Energeetika

Elektrilevi võrgus on 22 825 elektritootjat

24/04/2025
Tuumajaam. Foto: Pixabay
Energeetika

Tänased otsused energiapoliitikas jäävad meid mõjutama aastateks

12/03/2025
OECD Nuclear Energy Agency peadirektor William D. Magwood tehnikaülikoolis. Foto: TalTech
Teadus

Galerii: OECD Nuclear Energy Agency peadirektor William D. Magwood tehnikaülikoolis

12/03/2025
Rohetiiger soovitab tuuleparkide arendamiseks välja kuulutada tehnoloogianeutraalsed oksjonid. Foto: Pixabay
Energeetika

Rohetiigri teekaart seab Eesti energiamajandusele ambitsioonika sihi

19/02/2025
Järgmine artikkel
Eesti saab tagada energia varustuskindluse väikese tuumareaktoriga. Foto: Pixabay

Eesti saab tagada energia varustuskindluse väikese tuumareaktoriga

Värske ajakiri number

TööstusEST mai 2025
TööstusEST märts 2025

Sisuturundus

Tööriistad, mis teevad naabrimehe kadedaks

Tööriistad, mis teevad naabrimehe kadedaks

02/01/2025
Weiheng tööstusaku – lisatulu võimalus ja konkurentsieelis ettevõttele

Tööstusaku – lisatulu võimalus ja konkurentsieelis ettevõttele

16/12/2024
Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

27/11/2024
Sievi turvajalanõud Cobra GT Roller. Foto: Sievin Jalkine

Sievi: Eesti turul hinnatakse tööjalatsi kvaliteeti

12/11/2024
Teknos FR Facade'i tulekindel värvisüsteem võimaldab kasutada puitmaterjali ehitistel, kus see senini polnud tuleohutuse tõttu võimalik. Foto: Teknos

Uus tulekindel värvisüsteem lubab kasutada puitu ehitustel, kus see seni polnud võimalik

28/10/2024
urmet

Väljaandja

TööstusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

andmed DIGINNO digitaliseerimine edukas ettevõte Eesti Elektroonikatööstuse Liit Eesti Energia Eesti Keemiatööstuse Liit Eesti Masinatööstuse Liit Eesti tööstus eksport elektroonika elektroonikatööstus energeetika energia energiakriis energiapoliitika eriolukord Euroopa Liit haridus Ida-Virumaa IT ITL it tööstuses keemiatööstus keskkond kolumn koostöö liitude uudised masinatööstus MKM puidutööstus põlevkivi ringmajandus rohepööre seadus sisuturundus sündmus taastuvenergia TalTech teadus toetus tööjõud tööstus tööstuspoliitika ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • EhitusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Blogid
      • Bauroci blogi
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis tööstuses toimuvaga!

      Küpsised

      TööstusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.