Tänaseks üle kümne aasta on Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna Tehnikakõrgkooli garaažides arendatud maailma tippu kuuluvaid tudengivormeleid. Tudengivormeli sari hõlmab endas vormelauto disainimist ja ehitamist. Sellele järgneb testperiood ning mõõduvõtt teiste meeskondadega.
Reeglistik näeb ette, et igal aastal tuleb uus vormel ehitada, nii ei jää keegi vanade lahenduste juurde toppama. Tihti arvatakse, et tudengid tellivad eBayst hunniku valmistükke ja keeravad need garaažis kokku, reaalsuses on vormelil valmis ostutooteid väga vähe ning suur osa tehakse ise – alates disainimisest, analüüsimisest kuni tootmise ja testimiseni välja.
Edu algusest peale
Kui esimesel aastal võitis FS Team Tallinn parima uustulnuka tiitli, siis järgmise ligi kümne aasta jooksul on saavutatud hulgi etapivõite. Sarjas osaleb ligi 700 meeskonda, mitmete seljataga on suur auto- või lennukitootja. Eestlased löövad nutikuse ja töötahtega.
Võistlustel saadavad punktid jagunevad umbes pooleks: sõidualad (kiirendus, kurvisuutlikuse katse ja kestvussõit) ning kaitsmisalad (disaini esitlemine, äriplaani ja kuluaruande kaitsmine). Tavajuhul istuvad kaitsmiskomisjonis mõne autotootja või F1-meeskonna taustaga kohtunikud: iga lahendus ja disainiotsus peab olema täielikult läbi mõeldud ning põhjendatud.
Aina suuremaks ja uuemaks
Kui esimesel aastal osales vormeli arendamises umbes 10 inimest, siis 2018. aasta hooajal alustas juba ligi 70 tudengit. Kokku on tudengeid 18 erinevalt erialalt – nii mehaanikainsenere, elektroonikuid, programmeerijaid kui majandusinimesi.
Tundmatuseni on muutunud ka vormelid. 2008. aastal alustati sisepõlemismootori ja toruraamiga. 2013. aastal asendus lärmav sisepõlemismootor elektrilise jõuallikaga ning 2015. aastal üks elektrimootor neljaga ja toruraam süsinikust monokokiga.
FEST18 – uusim mudel
Järjekorras 11. enda arendatud vormelauto FEST18 on läbinud taas suure uuenduskuuri. Võrreldes eelmise mudeliga on kaal langenud ligi 15 kg. See teeb vormeli kogumassiks 175 kg. Maksimumvõimsus on 140 kW, tõsi küll, võistlustel tohib kasutada ainult 80 kW võimsust. Aerodünaamiline survejõud kiirusel 55 km/h on 780 N. Kõige märkimisväärsem number on 0–100 km/h kiirendus, selleks lubab meeskond 1,9 sekundit. Sellise kiirenduse vastu ei saa ükski superauto, isegi F1-vormelid mitte.
Tudengivormel on ennast tõestanud tugeva inseneride kasvulavana, mida ettevõtjad oskavad hinnata. Lisaks haridusele omandatud reaalne praktiline kogemus avab nii mõnedki uksed.
Tudengivormel ehk Formula Student sari sai alguse 1980. aastatel Ameerika Ühendriikides. Sari kutsuti ellu kohaliku autotööstuse poolt, mis vaevles inseneride ja uuenduslike ideede põuas.
Foto: FS Team Tallinn