Tööstustele ja logistikaettevõtetele teiste seas Aitoldyou lahendusi pakkuva Flowit Estonia OÜ äriarendusjuht Juhan-Madis Pukk toob esile, et praegusel kriisiajal on kriitilise tähtsusega ka kiire reageerimine päringutele, et tootmisettevõtted saaksid tellimusi, mis varem olid mõeldud näiteks Itaalia või Hiina turule.
„Oleme saanud tagasisidet, et Eesti tööstuste toodangukvaliteediga ollakse rahul, ent kui pakkumise vormistamiseks kulub päevi või suisa nädal, ei ole see tellijale enam vastuvõetav,“ räägib Pukk. „Kui tellija Rootsist saab pakkumise kolme päevaga, on see pettumus, sest selle ajaga oleksid nad juba tarnet soovinud. Seega partner ootab kohe tagasisidet selle kohta, millal on võimalik tellimus täita.“
Praegu ekspordinõudlus kukub ja tellimused vähenevad, seega otsivad tootjad uusi võimalusi – senine taktika enam ei toimi. „Ettevõtted, kes on juba investeerinud digitaliseerimisse, on eelisseisus, kuna neil on lihtsam ellu jääda ja leida uusi partnereid. Eksport Soome ja Rootsi on peamine, aga siiani pole jõuliselt kaugematele turgudele laienetud – nii Saksamaa kui ka Prantsusmaa turg on keerulised, samas on sealsed mahud suured. Ka Poolas on keeruline konkureerida, aga kel eeltöö tehtud ja konkurentsieelis leitud, näevad sealgi müügivõimalusi,“ kirjeldab Pukk.
Kiire andmete analüüs
Aitoldyou platvorm pakub tööstusettevõtetele müügi automatiseerimise tööriista – kui kliendid saadavad hinnapäringu, koostab robot kliendi PDF-jooniste põhjal 3D-joonise ja kalkuleerib hinna. Lisaks analüüsib lahendus klientide käitumismustrit – kui tellimuste arv väheneb, võib see olla märk sellest, et tellija on vaatamas konkurendi toodete poole. „Logistikasektoris on meil näide kliendist, kes suutis nädalaga tagasi võita kolm klienti: tööriist aitas tellimusi analüüsides hoiatada, et klient võib olla lahkumas,“ osutab Pukk.
Niisuguste lahendustega seondub ka hirme – näiteks võivad päringu saata konkurendid. „Samas see hoiak otsib põhjendusi, miks mitte uuendustega kaasa minna ja see hoiab ära ka potentsiaalsed võidud ehk tellimused,“ arvab Pukk. Ta on kindel, et infovahetuse automatiseerimisest võidavad kõik. Kui täna tuleb Saksamaalt e-kiri, siis oleks vaja vastata pakkumisega tunni jooksul ja asuda vajadusel kiiresti tootma. Nüüd tulebki küsida, mida on vaja protsessides parandada, et niisugune reageerimine oleks võimalik.
Erinev stardiplatvorm
Tööstusettevõtetes on sagedaseks mureks, et ahela osad – müük, turundus, tootmine, ladu, raamatupidamine, logistika – ei suhtle piisavalt. „Kui infovahetust automatiseerida, saab kokku hoida tööaega. Täna võidavad need, kes suudavad põhikulud all hoida. Kui kontoris saab väiksema inimeste arvuga töö tehtud, on see suur asi,“ nendib Pukk.
Praegu on tööstusvaldkonnas juba ka neid kliente, kes täpselt teavad, kus on tootmise pudelikael. Sel juhul saab kohe asuda detailanalüüsi juurde, et mõelda, kuidas teenust uuele tasemele viia.
Samal ajal leidub suuri kliente, kes on nüüd jõudnud arusaamisele, et 20-miljonilise käibe puhul enam vaid Excelile, Wordile ja PowerPointile toetudes edasi liikuda ei saa, sest andmemaht kasvab üle pea. Nad veel ei tea, mida saaks teha, aga tahaksid teada. „Sel juhul alustame üldisest analüüsist, et otsustada, millistes etappides oleks mõistlik edasi liikuda,“ kirjeldab Pukk.
TööstusESTist loe veel artiklit „Kriisist välja IT abiga“, kus Eesti ITS Estonia võrgustikuks koondunud Eesti intelligentse transpordi- ja logistikavaldkonna ettevõtted toovad näiteid kriisist väljatulemiseks IT abil. Artiklis „Veoseinfo vahetamine peab olema digitaalne“ räägib Helmese partner Ove Muuk täpsemalt MobiCarnet projektist.