Eesti intelligentse transpordi- ja logistikavaldkonna ettevõtted on koondunud ühtseks ITS Estonia võrgustikuks, mida koordineerib Eesti IKT-klaster. „Paneme pead kokku ning arutame, kuidas saame üksteist praegusel keerulisel ajal toetada,“ kirjeldab ITS Estonia võrgustiku juht Maarja Rannama.
„Kuidas ära kasutada logistikute kogemusi tööstusettevõtte siselogistika automatiseerimiseks või mil moel saaks oma tooteid paremini e-kaubandusplatvorme kasutades müüa või kuidas tööstusettevõtte vajadusi ja tarka linnaplaneerimist ühendada,“ kirjeldab Rannama teemasid, millega tuleb tegeleda.
Üks Eesti suurematest tarkvaraettevõtetest, Helmes AS, on Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) ja Soome Transpordi ja Logistika Liidu (SKAL) tehnoloogiapartnerina välja töötanud MobiCarneti keskkonna.
Helmese partner Ove Muuk toob esile, et kui veoseinfo digitaliseerimiseks mõeldud MobiCarnet ja teisedki sarnased lahendused oleksid olnud ühendatavad praeguses kriisiolukorras, oleks ka Euroopa riigipiiride lukustamine näinud välja teismoodi kui kriisi algfaasis. „Negatiivne mõju rahvusvahelisele transpordile ja majandusele ning kriisikaubagruppide vedudele oleks olnud väiksem,“ usub ta.
Kriisi õppetunnid
Muuki sõnutsi ei ole kriisiolukorras siiski kiirelt oodata suuri muudatusi olemasolevates süsteemides, ent mõtteviisi muutus annab uue võimaluse tulevikuks.
„Meil on kaks perspektiivi – lühike annab aimu, kuidas saaks kriisist väljuda ja majanduse taas käivitada. Sektoripõhiselt võib siin tekkida ka ajutisi tagasilööke, näiteks toitlustuse, üritusturunduse või turismi valdkonnas, sest kui äritegevus ei toimi, ei suudeta ka järgmisesse tehnilisse tasandisse investeerida,“ prognoosib Ove Muuk.
„Pikemaajalised muutused aga tekivad siis, kui hakatakse analüüsima, mis oleks võinud olla paremini. Pikk perspektiiv annab uutmoodi sisendi tehnoloogiliste lahenduse arendamiseks, äririskide maatriksisse lisandub palju uusi ridu ja veerge. Loodan, et ehk aasta lõpupoole ollakse valmis pikemat plaani tegema hakkama. Praegu tegeletakse eeskätt kriisitoimingutega ja tuntakse rõõmu taaskäivitamise lühikestest võitudest.“
Muuk osutab, et praegune valus periood võib anda ka positiivse tulemuse – paljud valdkonnad on sunnitud tegema plaane ja käivitama lahendusi, mida varem on olnud luksus edasi lükata.
Ellu jääda aitab kiirus
Samal seisukohal on Fleet Complete Eesti Baltikumi tegevjuht Jaanus Truu. „Praegu töötavad paljude ettevõtete juhid ja nende alluvad kodukontorites. Kriisi esimesed kolm nädalat oligi fookus sellel, millised on ettevõtte jaoks õiged otsused: mida teha, kuidas teha, millised osakonnad saavad kodust töötada jne. Kui kolm esimest kiiret kriisinädalat said mööda, tekkis aeg ka tulevikku suunatud kliendikohtumisteks,“ selgitab Truu.
Fleet Complete pakub GPS-põhiseid sõiduki- ja meeskonnahaldamise lahendusi, mida müüakse näiteks Ameerika Ühendriikides, Kanadas, Mehhikos, Austraalias ja 20 Euroopa riigis. Kokku on maailmas ühendatud 600 000 autot või inimest, neist 25 000 Eestis. Põhiline tarkvaralahenduse tootmine toimub Tartus.
Kriisiaja uued rakendused
Truu sõnutsi on ettevõte nii mõnegi uuenduse käivitanud ka koroonakriisist tingituna: näiteks sai tuule tiibadesse e-Selveri lahendus, mis aitab kaupu komplekteerida ning koostab optimaalse plaani laialiveoks. „Kui tellimus tehti Selveri keskkonnas, siis edasi tegutseti meie abiga. Saadetised segmenteeriti, optimeeriti ja saadeti igale kullerile telefonile info, kuhu see tuleb toimetada. Telefoniäpp omakoda aitas kulleril kohale jõudmiseks orienteeruda. Samal ajal nägi klient, millal saadetis kohale jõuab ja mitu pakki kulleril veel enne on vaja kohale viia,“ selgitab Truu.
Fleet Complete on oma ettevõttes ajurünnakuid korraldanud ja otsinud, kuidas keerulisel ajal Eestile kasulik olla. Nii pandi püsti projekt Voog: ühendati logistikalahendus ja veebiplatvorm, et luua restoranidele kullerteenuse pakkumise võimalus.
Jaanus Truu räägib, et tavaolukorras on nende ettevõtte põhikliendid suured logistikaettevõtted, ent praegu nähti, et restoranid olid valiku ees, kas ajada äri edasi vaid Bolti ja Wolti vahendusel ning vallandada kelnerid, või leida muu lahendus.
„Voog aitas nii mõnelgi kõige hullema aja üle elada, lahendust kasutas enam kui 20 Eesti restorani. Analoogseid lahendusi saab luua suhteliselt soodsalt, samas toode võimaldab teha mõistliku raha eest ära päris palju,“ kirjeldab Truu.
GPS-põhiste sõiduki- ja meeskonnahaldamise lahenduste kasutusvaldkond on aga mõistagi tunduvalt laiem, ulatudes logistikasektorist transpordiettevõteteni, kohalikest firmadest rahvusvaheliste suurkontsernideni. Ettevõtte klientideks on erinevaid ekspedeerimisettevõtteid Schenkerist Smartenini, aga ka autorendi- ja prügiettevõtted, turva- ja metsaettevõtted või finantssektor, kes kasutab autode ühiskasutuslahendust.
Kõik on detailidena teada
„Iga sektori kohta on edulugusid. Nii teab näiteks maanteeamet täpselt, milline sahk on lumetõrjetöödel kasutuses konkreetsel autol, mitme meetri laiuses ja mis teelõigul soola visati. Samuti teab DSV töölauda vaadates, kuidas kokku laadida 61 haakemeetrit kaupa: ühes haakes on 13 meetrit kaupa ja vaja on 5 autot. Samuti kuvatakse, kus need kaubad asuvad ja milliste mõõtudega,“ räägib Truu. Ta lisab, et Fleet Complete ei defineeri end eksklusiivsete erialalahenduste loojana, pigem katavad olemasolevad lahendused 95% klientide vajadustest ja 5% osas arendatakse juurde spetsiifiline lahendus.
„Eesti on pisike, see on meile nagu heas mõttes liivakast, kus lahendusi katsetada – oleme nii paljudes sektorites Eesti väiksuse tõttu, ent tahame laieneda ka teistes riikides. Tarkvara müüakse meie ettevõtete kaudu Baltikumis, Skandinaavias, Beneluxi maades, lisaks T-Mobile’i kaudu Saksamaal, Cosmote kaudu Kreekas, ning osades riikides edasimüüjate abil,“ lausub Truu.
Kolm näidet, kuidas digilahendus muudab töö efektiivsemaks
Aitoldyou
Aitoldyou lahendus on loodud logistikaettevõtete vajadusi silmas pidades. Aitoldyou võimaldab masinõppe algoritme kasutades leida mustrid oma andmetes ja prognoosida tulevikku.
Andes Aitoldyoule oma viimase aasta tellimuste ja päringute andmed, annab Aitoldyou vastuseks soovitud ajavahemiku vedude nimekirja ning toob esile klientide käitumistrendid. Ühtlasi võimaldab lahendus saata klientidele eeltäidetud pakkumusi, mis lähtuvad iga kliendi personaalsest ajaloost ja on seega iga kord erinevad ja personaliseeritud.
Peamised kasutuskohad:
- Aitoldyou leiab andmetes mustrid
- Ennustab klientide tulevikuvajadusi
- Saadab välja eeltäidetud ja personaliseeritud pakkumused
- Leiab kliendi käitumismustrites anomaaliaid ja annab nendest teada
Fleet Complete
Fleet Complete on rahvusvaheline tarkvaraettevõte, mis keskendub GPS-põhistele sõiduki- ja meeskonnahaldamise lahendustele. Fookus on autopargi ja töövoogude optimeerimisel, mis on aidanud vähendada kulusid ning suurendada tulusid.
Teenus töötab GPS-põhisel jälgimisel, mille abil saab näha sõidukite asukohta ja teekondi reaalajas ja minevikus. Selle külge on ehitatud mitmed spetsiaalsed lahendused – iga klient saab valida just talle olulised võimalused, olgu see siis automaatne sõidupäevik, tahhograafiandmete alla laadimine üle mobiilivõrgu, autode ühiskasutamine koos võtmevaba lahendusega või tööülesannete juhtimine töötajate ja kontori vahel.
Kõiki lahendusi toetab nutikas ja ülevaatlik aruandlussüsteem. Fleet Complete’i saab integreerida ka kliendi enda või kolmandate osaliste IT-süsteemidega. Fleet Complete’i SaaS lahendust saab kasutada nii veebibrauseris kui ka Androidi ja iOS nutirakenduses.
MobiCarnet
Digitaalne infovahetusplatvorm kaubavedudele võimaldab vältida tarbetuid kontakte maanteedel toimuvate kontrollide käigus ning luua „rohelisi koridore“ elutähtsate kaupade veoks.
Erinevalt paljudest veokorralduseks mõeldud kommertsplatvormidest võimaldab MobiCarnet lihtsustada vedude kohta käivat infovahetust ettevõtjate ja riigiasutuste vahel.
Kauba omaniku loa alusel on võimalik anda eri riiklikele kontrollametitele (politsei, toll, piirivalve, terviseamet jt) ja infraoperaatoritele (liikumispiirangutega alade operaatorid, sadamad jne) ligipääs veetavate kaupade infole nii otse süsteemis kui ka masinliidese kaudu. See võimaldab eriolukordades operatiivselt korraldada nii siseriiklikke kui piiriüleseid kaubavedusid, nt korraldada digitaalselt saadava info põhjal prioriseeritud ja elutähtsate kaupade veole rohelisi koridore vms. Lisaks lubab politseile kättesaadavaks tehtud digitaliseeritud veoseinfo vältida tarbetuid kontakte ja kontrolle.
Eestis on ametnikele andmetele ligipääs realiseeritud nii rollipõhiste kasutajate (nt patrullpolitseinik) kui ka turvalise X-tee teenuse kaudu. Teiste riikide sarnaste riiklike süsteemidega liidestamine on tänu platvormi arhitektuurile lihtne ja kiire.
TööstusESTist loe veel artiklit „Klient ootab kiiret reageerimist“, kus tööstustele ja logistikaettevõtetele teiste seas Aitoldyou lahendusi pakkuva Flowit Estonia OÜ Juhan-Madis Pukk toob välja, et kiire reageerimine päringutele on kriitilise tähtsusega. Artiklis „Veoseinfo vahetamine peab olema digitaalne“ räägib Helmese partner Ove Muuk täpsemalt MobiCarnet projektist.