• Meediapilt
  • EhitusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
TööstusEST
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Arendus
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Eksport
    • Elektroonika
    • Energeetika
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Euroopa Liit
    • Finants
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • IT
    • Kaitsetööstus
    • Kaugküte
    • Keemiatööstus
    • Keskkond
    • Kogemus
    • Mäetööstus
    • Masinatööstus
    • Persoon
    • Plastitööstus
    • Probleem
    • Puidutööstus
    • Rohepööre
    • Seadus
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Toetus
    • Toiduainetööstus
    • Tööjõud
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Industry 5.0. Doris Põld Eesti Infotehnoloogia ja Tele- kommunikatsiooni Liidu tegevjuht.

    Vajame rohkem koostööd, et eristuda maailma konkurentsis

    Plasttorusid tootvas Krah Pipesis on juba aastaid tegeletud automatiseerimisega ning andmekorje digitaliseerimisega. Foto: Krah Pipes

    Industry 5.0 digilahendused ja tehisaru saavad tööstuse lahutamatuks osaks

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega. Tallinna Tehnikaülikool. Foto: TalTech

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega

    ITL-i innovatsiooni- ja jätkusuutlikkuse valdkonna juht Allan Tamme. Foto: ITL

    IT-sektor püüab muuta kestlikkusaruandluse ettevõtetele lihtsamaks

    Baltikumi kaubandustehnoloogiafirma StrongPoint Eesti haru võtmekliendihaldur Anton Martšenko. Foto: erakogu

    Eesti tööturu tulevikku suunavad robotid ja automatiseerimine

    RUK-i biorafineerimise valdkonna juht Kaupo Reede. Foto: Metrosert

    Metrosert saab riigilt seni ülikoolides tehtud teadusmahuka arendustöö

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Bauroci blogi
  • Kolleegium
  • Toimetus
TööstusEST
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Arendus
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Eksport
    • Elektroonika
    • Energeetika
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Euroopa Liit
    • Finants
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • IT
    • Kaitsetööstus
    • Kaugküte
    • Keemiatööstus
    • Keskkond
    • Kogemus
    • Mäetööstus
    • Masinatööstus
    • Persoon
    • Plastitööstus
    • Probleem
    • Puidutööstus
    • Rohepööre
    • Seadus
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Toetus
    • Toiduainetööstus
    • Tööjõud
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Industry 5.0. Doris Põld Eesti Infotehnoloogia ja Tele- kommunikatsiooni Liidu tegevjuht.

    Vajame rohkem koostööd, et eristuda maailma konkurentsis

    Plasttorusid tootvas Krah Pipesis on juba aastaid tegeletud automatiseerimisega ning andmekorje digitaliseerimisega. Foto: Krah Pipes

    Industry 5.0 digilahendused ja tehisaru saavad tööstuse lahutamatuks osaks

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega. Tallinna Tehnikaülikool. Foto: TalTech

    Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega

    ITL-i innovatsiooni- ja jätkusuutlikkuse valdkonna juht Allan Tamme. Foto: ITL

    IT-sektor püüab muuta kestlikkusaruandluse ettevõtetele lihtsamaks

    Baltikumi kaubandustehnoloogiafirma StrongPoint Eesti haru võtmekliendihaldur Anton Martšenko. Foto: erakogu

    Eesti tööturu tulevikku suunavad robotid ja automatiseerimine

    RUK-i biorafineerimise valdkonna juht Kaupo Reede. Foto: Metrosert

    Metrosert saab riigilt seni ülikoolides tehtud teadusmahuka arendustöö

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Bauroci blogi
  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
TööstusEST
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Industry50_2025

Raudteede elektrifitseerimine vajab põhjust

autor: TANEL RAIG
september 2018
Kategooria: Huvitav objekt, TööstusEST september 2018
Raudteede elektrifitseerimine vajab põhjust

Ilusamate fantaasiate järgi pidanuks jalgpalli maailmameistrivõistlused andma Eestile Narva-suunalise elektriraudtee. Jalgpalli suurvõistlus sai läbi ja Narva suunas kihutavat elektrirongi meil pole. Järgmine lootus raudteede elektrifitseerimiseks on EL-i kliimapoliitika nõuded.

2012. aasta Eesti Päevaleht arutleb võimaluse üle, et Venemaale antud jalgpalli maalimameistrivõistluste korraldus võib 2018. aastaks tuua Tallinna-Peterburi vahele kiire elektrirongi. Venemaa pidi 2015. aastal elektrifitseerima raudtee Jaanilinnani ja kuna Peterburi raudteesõlm vajab naaberriikide raudteede seni avastamata võimaluste abi, et vastu võtta MM-i külalisi, siis võib juhtuda, et ka Tallinn-Narva-suunaline raudtee saab elektri. Toonane Eesti Raudtee peadirektor Kaido Zimmermann kinnitas, et kontaktvõrgu pikendamine Tapale või edasi Narvani pole tehniliselt probleemiks, kuid see on reaalne vaid juhul, kui seda finantseeritakse EL-i tõukefondidest või see on majanduslikult tasuv.

Eesti raudteevõrgu elektrifitseerimisel on siiski oldud tagasihoidlikud ja ka edaspidi ei terenda suuri plaane, kui välja arvata Rail Balticu rajamine.

Viimati üle 30 aasta tagasi

Eestis on praegu 132 kilomeetrit elektrifitseeritud raudteed. Viimane pikem lõik raudteed elektrifitseeriti üle 35 aasta tagasi (Vasalemma-Riisipere). Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi andmetel on suures osas ligi pool sajandit tagasi rajatud elektriraudtee kontaktvõrgust tänaseks uuendatud ligikaudu 37%. Viimati tehti seda Tallinn-Pääsküla-Keila ja Paldiski suunal. Nüüd seisab ees 70ndatel ja 80ndatel aastatel rajatud Tallinn-Aegviidu kontkatvõrgu rekonstrueerimine.

Eesti Raudtee praegusel juhatuse esimehel Erik Laidveel ongi Eesti raudteevõrgu lähiaastate elektrifitseerimisprojektidest välja tuua vaid kaks projekti. Taastatakse jupike kunagist Haapsalu-suunalist raudteed ehk ehitatakse Riisipere-Turba-vaheline raudteelõik. 6,3 kilomeetri pikkusel raudteelõigul ehitatakse välja kontaktvõrk ja rajatakse seda toitev veoalajaam Riisiperre. Kokku on planeeritud kulutada umbes 8 miljonit eurot. Teise projektina on visioonis kirjas, et aastatel 2022–2025 peaks toimuma ida-suunalise (Tallinn-Aegviidu) kontaktvõrgu rekonstrueerimine. Sellel suunal vajab asendamist umbes 113 kilomeetrit elektrifitseeritud raudtee kontaktvõrku, mis on ehitatud rohkem kui 40 aastat tagasi. Lisaks rekonstrueeritakse kontaktvõrku toitev veoalajaam Raasikul ja ehitatakse uus veoalajaam Aegviitu.

Laidvee kinnitusel tõuseb selle projektiga kontaktvõrgu töökindlus ja pinge kvaliteet, see omakorda võimaldab kasutusele võtta uued ja suurema võimsusega elektrirongid. Kõigi nende tööde maksumust ei oska Laidvee veel öelda, kuna summad selguvad pärast projekteerimis- ja ehitushangete läbiviimist. „Rohkem elektrifitseerimise plaane meil praegu tegevusplaanides ei ole,“ nendib Laidvee. Ka lisab ta, et paar aastat tagasi kaalutud ideede osas pikendada raudteed Tapa, Rakvere või ka Rapla suunal praegu plaanid puuduvad, sest need vajaksid finantseerimist väljastpoolt Eesti Raudteed. Laidvee nõustub, et elektrifitseerimine on kindlasti kõige keskkonnasäästlikum variant. „Meiegi sooviksime keskkonda säästa, kuid taolised projektid vajavad lisainvesteeringuid, milleks hetkel Eesti Raudteel sisemised võimalused puuduvad,“ nendib ta. Laidvee sõnul tasub uurida, millised on võimalused sellistele projektidele rahastuse taotlemiseks Euroopa Liidust. „Taoliste lahendustega on ka meie lõunanaabrid elektrifitseerinud oma taristu,“ teab ta.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist nõustutakse, et elektriraudtee on keskkonnasõbralik ja ka veoautode maanteelt raudteele suunamine annab parema liiklusohutuse ja keskkonnavõidu. Euroopa Liidus on nii keskkond kui ka ohutus prioriteetideks, seega toetatakse raudtee elektrifitseerimist. Ometigi ei ole Eestis Euroopa Liidu toel ühtegi uut elektrifitseeritud raudteelõiku tehtud ja EL-i Ühtekuuluvusfondi toel on uuendatud vaid läänesuuna kontaktvõrku. Ministeeriumi avalike suhete nõuniku Kadri Tonka ütlusel on küsimus prioriteetide seadmises. „EL-i raha on igale liikmesriigile konkreetne summa ja alati on projekte rohkem kui rahalisi võimalusi. Küsimus on, kas tahame kvaliteetsemat raudteed (suuremaid kiiruseid), elektrifitseeritud raudteed või hoopis Haapsalu raudteed,” ütleb Tonka. Ta lisab, et tegelikult ei ole ka Lätis ja Leedus veel pealiinide elektrifitseerimist ellu viidud. Leedu hakkab alles hanget välja kuulutama ja Läti ei ole isegi nii kaugele veel jõudnud.

EL-i kliimanõuded

Eesti Elektritööstuse Liidu tegevjuhi Tõnis Vare sõnul peame prioriteete seades mõistma, et läbi transpordi elektrifitseerimise saame täi­ta ka EL-i kliimapoliitika nõu­deid eestlasi majanduslikult kõige vähemkoormaval viisil. „Sisuliselt on transport kliimapoliitika valulaps Eestis,“ ütleb Vare. „Raudtee elektrifitseerimine on kõige mõistlikum viis alustada transpordi üleviimist puhtamale energiale,“ leiab ta. „Transpordi puhtamaks muutmise protsessi raames peaksime panustama kõige mõistlikematesse lahendustesse – EL-i kliima- ja energiapoliitika nõudeid me olematuks teha ei saa.“

Keskkonnaministeeriumi energeetika nõunik Mart Raamat nõustub, et keskkonnasäästu ja primaarenergia kokkuhoiu saavutamine transpordisektoris on Eesti kliima- ja energiapoliitika lähema kümnendi üks suurimaid väljakutseid. Tema kinnitusel hetkel analüüsitaksegi, millised võiksid olla kõige efektiivsemad ja mõistlikumad lahendused nende ambitsioonikate eesmärkide täitmiseks. Raudteetransport on üks võimalus, millel on tõepoolest märkimisväärne potentsiaal suurendada nii kauba- kui ka reisijateveol keskkonnasäästu võrreldes maanteetranspordiga. „Loomulikult oleks võit eriti suur, kui raudteevedu toimuks täielikult heitevabalt, ehk siis elektri jõul,“ sedastab Raamat.

Kaubad rongi peale

Transpordiringkondades vaadatakse üsna skeptiliselt EVR Cargo, uue nimega Operail, projekti panna Tallinna ja Tartu vahele käima konteinerrong, mis veaks seni autovedude käes olnud Tartu piirkonna tööstusettevõtete kaupu Tallinnasse. Raamat on aga teisel arvamusel: „See on kindlasti samm õiges suunas.“ Ta lisab selgituseks, et praegu suudab üks rong asendada 60–65 veoauto teekonda ja tooks sellega kaasa ligikaudu 4-kordse keskkonnavõidu, raudtee elektrifitseerimisel oleks keskkonna- ja kliimavõit aga 65-kordne.

Samas ei tõtta Raamat andma hinnangut, millised suunad Eesti raudteetaristul vajaksid elektrifitseerimist. Kõik sõltub ikkagi iga raudteelõigu tulevikuperspektiivist – kas seda hakatakse piisavalt kasutama, et tehtud investeeringut oleks nii keskkonna kui ka rahalises võtmes võimalik mõistliku aja jooksul tagasi teenida. Tema sõnul tasub hinnata, kui suur osa tänasest siseriiklikust- ja transiitkaubaveost oleks võimalik suunata raudteele.

Raamatu hinnangul võiks analüüsida raskeveokitega Koidula ja Narva piiripunkte ning Tallinna ja Põhja-Eesti sadamaid läbivate kaubavoogude suunamist raudteele. Kui nende marsruutide kaup on võimalik suunata raudteele, siis on kindlasti mõtet kaaluda ka raudtee elektrifitseerimist.

Kaubavedudel oleks elektriraudteed kasutades diiselrongide kasutusega võrreldes süsihappegaasi emissioonid kuni 40% väiksemad. Mart Raamat ütleb, et keskkonnaministeeriumis ei ole veel detailselt analüüsitud, kui suur keskkonna- ja kliimavõit ning energiatarbimise kokkuhoid võib tekkida kaubavedude raudteele suunamisest ja raudtee elektrifitseerimisest. Need küsimused peavad aga vastuse saama peatselt algaval transpordi arengukava koostamisel. „Kui selgub, et raudtee-kaubaveod on meie võluvits kliimaeesmärkide täitmiseks, tuleks kaaluda kliimarahastuse suunamist investeeringute elluviimiseks,“ näeb Raamat võimalust.

Küsimus

Kas Eesti ettevõtetel on võimalik osaleda raudteede elektrifitseerimise hangetel?

Tõnis Vare
Eesti Elektritööstuse Liit

Eestlaste suur väljakutse on arendada koostööd välispädevusega. Nii väiksel turul ei ole otstarbekas hoida oma kompetentsistruktuuri ja majanduslikult on otstarbekam see väljast sisse osta. Kindlasti on Eesti ettevõtetel võimalus ja ka oskus osaleda nendel hangetel, küsimus on mahtudes ja omavahelises koostööoskuses. Kuna materjaliressurss tuleb suuremas osas kohalikult turult ja samuti ka eripädevust mittevajav tööjõud, siis saavad kohalikud ettevõtted kindlasti suures mahus tööd raudtee elektrifitseerimise objektidel.

Ehitama hakatakse Eesti pikimat elektriraudteed

Eesti pikima elektriraudtee Rail Balticu valmimise järel enam kui kahekordistub Eestis elektrifitseeritud raudteevõrk.

Kui praegu on Eestis 132 kilomeetrit elektriraudteed, siis Rail Balticu ehitusega lisandub 213 kilomeetrit elektrifitseeritud kaherajalist rööbasteed. OÜ Rail Baltic Estonia Eesti põhitrassi projektijuht Raido Kivikangur selgitab, et elektriinfrastruktuuri osa jaotub laias laastus kaheks suureks kategooriaks – Rail Balticu raudtee toimimiseks rajatav infrastruktuur ning olemasolevate elektriinfrastruktuuride ümberehitamine trasside ristumise tõttu. Eelprojekti kohaselt rajatakse ka neli veoalajaama – Järveküla, Kehtna, Sindi, Häädemeeste.

Kivikanguri kinnitusel ei ole tänase prognoosi kohaselt ümberehitatavate elektriliinide maht üleliia suur ning tõenäoliselt mahuvad need tööd ühte hankesse. Ka usub Kivikangur, et siseriiklikul tasandil saavad liitumiste jms töödega hakkama Eesti enda elektriprojekteerimise ja -ehitamisega tegelevad ettevõtted. Raudteespetsiifiliste elektrisüsteemide ehitamise hangete raha aga ilmselt Eestisse ei jää. Raudtee veoelektrisüsteemi ehk kontaktvõrgu rajamine ei ole Kivikanguri ütlusel Eesti turule jõukohane. Kuna 25 kV AC kontaktvõrku pole seni Eestis ehitatud, siis pole siin ka sellise tehnoloogia pakkujaid ja puudub seega vastav kompetents.
Elektrivarustuse projekteerimne toimub ajakava kohaselt aastatel 2021–2022.

Sildid: Eesti Elektritööstuse LiitelekterEuroopa LiitkeskkonnaministeeriumkliimapoliitikaMKMRail Balticraudtee
ShareTweetShare
Eelmine artikkel

Suur saaste toob kaasa priske keskkonnatasu

Järgmine artikkel

Eesti viis Euroopa lähemale puhtamale energiale

Seotud artiklid

Biogaasimahuti, Estonian Cell. Foto: Jarek Jõepera
Rohepööre

Estonian Cellis algas rohepööre juba 10 aastat tagasi

09/11/2021
Päikese- ja tuuleelekter vabastab võrguenergia kütkeist. Rein Pinn täiustab oma maakodu elektrivärki pidevalt. Uusim arendus on tema selja taha jääv päikesepaneelide statiiv, mida saab talvisel ajal teise nurga alla seada. Foto: Julia-Maria Linna
Persoon

Päikese- ja tuuleelekter vabastab võrguenergia kütkeist

09/11/2021
Fotol vasakul inseneribüroo Steiger puurimisosakonna juhataja Meelis Peetris, paremal Energiasalv Pakri juht Peep Siitam hindamas maa alt väljatoodud materjali. Paldiski pump-hüdroakumulatsioonijaam. Foto: Triin Raa
Huvitav objekt

Paldiskisse kerkib uudne pump-hüdroakumulatsioonijaam

23/09/2020
Johan Vetlesen, Põhjamaade Ministrite Nõukogu energiakomiteest energiakoostöö osas
Energeetika

Põhjamaad panevad energiakoostöös seljad kokku

04/09/2018
Järgmine artikkel
Kaja Kallas on kindel, et nagu piirideta ühtsest Euroopast, võidaksime ka piirideta energialiidust. Foto: ÄP/Andras Kralla

Eesti viis Euroopa lähemale puhtamale energiale

Värske ajakiri number

TööstusEST mai 2025
TööstusEST märts 2025

Sisuturundus

Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega. Tallinna Tehnikaülikool. Foto: TalTech

Inseneriteaduskond võimestab koostööd ettevõtetega

09/05/2025
Tööriistad, mis teevad naabrimehe kadedaks

Tööriistad, mis teevad naabrimehe kadedaks

02/01/2025
Weiheng tööstusaku – lisatulu võimalus ja konkurentsieelis ettevõttele

Tööstusaku – lisatulu võimalus ja konkurentsieelis ettevõttele

16/12/2024
Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

27/11/2024
Sievi turvajalanõud Cobra GT Roller. Foto: Sievin Jalkine

Sievi: Eesti turul hinnatakse tööjalatsi kvaliteeti

12/11/2024
urmet

Väljaandja

TööstusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

andmed DIGINNO digitaliseerimine edukas ettevõte Eesti Elektroonikatööstuse Liit Eesti Energia Eesti Keemiatööstuse Liit Eesti Masinatööstuse Liit Eesti tööstus eksport elektroonika elektroonikatööstus energeetika energia energiakriis energiapoliitika eriolukord Euroopa Liit haridus Ida-Virumaa IT ITL it tööstuses keemiatööstus keskkond kolumn koostöö liitude uudised masinatööstus MKM puidutööstus põlevkivi ringmajandus rohepööre seadus sisuturundus sündmus taastuvenergia TalTech teadus toetus tööjõud tööstus tööstuspoliitika ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • EhitusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Blogid
      • Bauroci blogi
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis tööstuses toimuvaga!

      Küpsised

      TööstusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.